اهم ایرادات موجود به شرح زیر است
- مغایرت با ماده 36 قانون تأمین اجتماعی: این ماده به صراحت اعلام میدارد که در صورتی که به هر دلیلی، از جمله عدم تمکن مالی، کارفرما قادر به تأمین حق بیمه در موعد مقرر نباشد، این عدم توانایی رافع مسئولیت سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمهشدگان نخواهد بود. سازمان تأمین اجتماعی موظف است مطابق مقررات، خدمات درمانی و سایر تعهدات قانونی خود را به بیمهشدگان ارائه دهد. با این حال، نسخه جدید سامانه لیست هوشمند، بهطور کامل این موضوع را نادیده گرفته و قطع خدمات به بیمهشدگان به یک چالش جدی تبدیل شده است.
- مغایرت با رسالت سازمان تأمین اجتماعی: بر اساس اصل 29 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رسالت اصلی سازمان تأمین اجتماعی حمایت و ارائه خدمات به بیمهشدگان است. این در حالی است که رویه جدید سامانه، با مغایرتهای موجود، موجب ایجاد احساس ناامنی برای کارگران و تشدید تنشها بین کارفرما و کارگر میگردد.
- ضرورت رعایت دستورالعمل سازمان تأمین اجتماعی در مواجهه با مشکلات مالی کارفرمایان:
سازمان تأمین اجتماعی در دستورالعمل شماره 1424/1403/5000 مورخ 1403/06/10 خود، به صراحت تأکید کرده است که در صورت عدم توانایی کارفرما در پرداخت کامل حق بیمه یا پرداخت بخشی از آن، سازمان موظف است به ارائه خدمات به بیمهشدگان بر اساس قانون ادامه دهد. رعایت کامل و دقیق این دستورالعمل از سوی تمامی شعب و ادارات کل تأمین اجتماعی در سراسر کشور ضروری است تا از توقف خدمات به بیمهشدگان و ایجاد مشکلات جدید جلوگیری شود.
- محدودیت در خدمات تقسیط و مشکلات ناشی از عدم دریافت لیست بیمه:
با هوشمند کردن فرآیند دریافت لیست بیمه، عملاً خدماتی که پیشتر به کارفرمایان از طریق تقسیط یا امکان پرداخت بخشی از حق بیمه ارائه میشد، متوقف شده است. این تغییرات موجب محدودیت در شرایط پرداخت برای کارفرمایانی میشود که با مشکلات مالی مواجه هستند. علاوه بر این، عدم دریافت بهموقع و صحیح لیست بیمهها، موجب بروز مشکلاتی برای سوابق بیمهای کارگران و عدم ثبت دقیق حق بیمهها میشود. این مسائل میتواند منجر به طرح شکایات از سوی کارگران و کارفرمایان شود که اساساً مغایر با قوانین تأمین اجتماعی است، چرا که قانون تأمین اجتماعی بر ادامه خدمات به بیمهشدگان و ثبت دقیق سوابق تأکید دارد.
- مشکلات پرداخت آنلاین و هوشمند حق بیمه با توجه به مبلغ بالای لیستها:
پرداخت آنلاین و هوشمند حق بیمه بدون ملاحظه میزان مبلغ بیمه، بهویژه زمانی که لیستهای بیمه دارای مبالغ بالا هستند، برای کارفرمایان مشکلساز شده است. این وضعیت موجب بروز مشکلات در فرآیند پرداخت و تکمیل تعهدات قانونی میشود و کارفرمایان قادر به انجام پرداختهای کامل و به موقع نخواهند بود.
پیشنهاد: بازنگری و اصلاح سامانه لیست هوشمند حق بیمه با توجه به ماده 36 قانون تأمین اجتماعی
با توجه به موارد ذکر شده در فوق، شوراهای گفت و گوی استانی درخواست نموده اند تا پیشنهاد اصلاح سامانه لیست هوشمند حق بیمه و لحاظ نمودن مفاد ماده 36 قانون تامین اجتماعی در فرآیند های تعریف شده در این سامانه "در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما ، خدمات به کارگر طبق قانون ادامه داشته باشد و سازمان تامین اجتماعی از ابزارهای قانونی خود جهت وصول بدهی از کارفرمایان اقدام نماید." در دستور کار کارگروه کمیته حمایت از کسب و کار قرار گیرد
آقای قدسی مشاور مرکز بهبود کسب و کار درخصوص این موضوع گفت ؛ مطالبی که جلسه مطرح شده می توان گفت که تقسیط از اختیارات تامین اجتماعی است و الزامی به تقسیط ندارد و می تواند بر اساس شرایط اجتماعی و سیاسی این امر را انجام دهد و با کاربران مساعدت داشته باشد همانطور که قبل از انقلاب برای تقسیط بهره می گرفتند که در حال حاضر این شرایط وجود ندارد و با تقسیط حرائم هم متوقف می شود
خانم اسماعیلی نماینده تامین اجتماعی در پاسخ به سوالات مطرح شده گفت ؛ در صدر ماده قانونی تکالیفی نیز برای کار فرما در نظر گرفته و حتما در ادامه ماده ۳۶ باید ماده ۳۹ را هم در نظر بگیرید، که این ماده قانونی این نکته را به ذهن متبادر می کند که حق بیمه را باید تا پایان ماه بعد پرداخت کنند حتی در شرایط خاص یک ماه فرصت تاخیر در پرداخت هم تصریح شده است قانونگذار ابتدا برای کارفرما تکلیف مشخص کرده و بعد از کارفرما سازمان تامین اجتماعی مکلف می شود اگر قرار به تقسیطهای بلند مدت باشد و تامین اجتماعی متحمل خسارت شود چه کسی این خسارت را پوشش می دهد . اگر کار فرما لیستی را در سامانه بارگزاری کند اما حق بیمه پرداخت نشود اقراری بر علیه کار فرما و به نفع بیمه شده است و این اقرار مابین کارفرما و بیمه شده اثر دارد اثری در شخص ثالث ندارد و این نکته قابل ذکز است که صحبت از قانون زمانی اثر بخش است که از کلیات آن صحبت شود شود
آقای زائری رئیس مرکز بهبود کسب و کار اتاق ایران در خصوص پیگیری این موضوع توضیحاتی را ارائه دادند و گفتند با توجه به مسائل موجود پیگیری صورت گرفته و موضوع در حال حل شدن می باشد
شوراهای گفت و گوی استانی درخواست نموده اند تا پیشنهاد اصلاح سامانه لیست هوشمند حق بیمه و لحاظ نمودن مفاد ماده 36 قانون تامین اجتماعی در فرآیند های تعریف شده در این سامانه "در صورت عدم پرداخت حق بیمه توسط کارفرما ، خدمات به کارگر طبق قانون ادامه داشته باشد و سازمان تامین اجتماعی از ابزارهای قانونی خود جهت وصول بدهی از کارفرمایان اقدام نماید.