شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
توانگر در نامه‌ای به وزیر بهداشت: رویه‌ها و عملکرد سازمان غذا و دارو مورد بازنگری قرار گیرد
۲۶ تیر ۱۴۰۰ ۱۷:۰۹
نماینده مجلس در کمیته حمایت از کسب و کار در نامه‌ای به وزیر بهداشت با انتقاد از عدم تهیه پیش‌نویس «ضوابط جدید فروش اینترنتی فراورده‌های سلامت غیر دارویی» از سوی سازمان غذا و دارو در مهلت مقرر خواستار بازنگری در رویه‌ها و عملکرد سازمان غذا و دارو و برخورد با تخلفات شد.

به گزارش ایسنا، در نامه مجتبی توانگر به نمکی آمده است:

«جناب آقای دکتر نمکی

وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور

با سلام و احترام

ضمن آرزوی صحت و سلامتی، همانگونه که مستحضرید کمیته حمایت از کسب و کار به استناد ماده ۷۶ قانون برنامه پنجم توسعه متشکل از دو نماینده عالی رتبه قوه مجریه، دو نماینده مجلس شورای اسلامی و دو معاون قوه قضائیه از سال ۱۳۹۰ تشکیل و طبق ماده ۱۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ دائمی گردید. این کمیته در حال حاضر با ریاست سرکارخانم جنیدی، معاونت حقوقی ریاست جمهور مستمراً جلساتی را با هدف شناسایی قوانین، مقررات و رویه های مخل کسب و کار و حل مشکلات فعالان اقتصادی برگزار و تصمیماتی اتخاذ می‌کند که در تمام سال ‌های گذشته مشارکت و تعاملات خوبی از سوی دستگاه های اجرایی کشور نسبت به پذیرش و اجرای مصوبات و تصمیمات این کمیته وجود داشته است.

شایان ذکر است موضوع "امکان عرضه کالاهای سلامت غیردارویی کشور از جمله مکمل‌های غذایی و ورزشی بر روی پلتفرم‌های فروش آنلاین(Market Place)" به درخواست اتحادیه کسب و کارهای مجازی و شرکت های فعال در این حوزه در هشتادمین نشست کمیته حمایت از کسب و کار مورخ ۱۱/ ۱۲/ ۱۳۹۹ با حضور جناب آقای شانه ساز، رییس محترم سازمان غذا و دارو و دیگر همکاران ایشان مطرح شد و با توجه به مباحث مطروحه در جلسه و با توافق ایشان؛ کمیته حمایت از کسب وکار ضمن پذیرش امکان عرضه کالاهای سلامت غیردارویی کشور از جمله مکمل‌های غذایی و ورزشی به وسیله داروخانه‌های دارای مجوز فروش اینترنتی از سازمان غذا و دارو بر روی پلتفرم‌های فروش آنلاین، مقرر کرد:

«سازمان غذا و دارو ظرف مدت یک هفته پیش‌نویس اولیه "ضوابط جدید فروش اینترنتی فراورده‌های سلامت غیر دارویی" را تهیه و به دبیرخانه کمیته حمایت از کسب و کار ارسال کند. سپس پیش‌نویس مذکور در کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب و کار و با حضور نمایندگانی از سازمان غذا و دارو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، معاونت حقوقی رییس جمهور، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق اصناف ایران بررسی و نتیجه آن در جلسه آتی کمیته حمایت از کسب وکار ارائه شود.»

در خصوص اجرای مصوبه کمیته و عملکرد سازمان غذا و دارو موارد ذیل به استحضار جنابعالی می رسد:

۱. پس از جلسه، مصوبه کمیته حمایت از کسب و کار  جهت اجرا طی نامه شماره ۱۲۶۲۰ /۱/ ۱۰/ص مورخ ۱۲/۱۲/ ۹۹ به سازمان غذا و دارو ابلاغ شد و طی نامه شماره ۱۲۹۸۰ /۱ /۱۰/ص مورخ ۲۰ /۱۲ /۹۹ مورد پیگیری قرار گرفت. همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری این موضوع را طی نامه شماره ۳۵۷۲۹/۳۳۴۸۹ مورخ ۰۲/ ۰۴ /۱۴۰۰ به سازمان غذا و دارو اعلام و پیگیری کرد.

۲. سازمان غذا و دارو علیرغم پیگیری‌های کتبی و شفاهی به عمل آمده توسط دبیرخانه کمیته و معاون حقوقی ریاست جمهوری، نسبت به تهیه پیش نویس اولیه ظرف مهلت تعیین شده اقدام نکرد. حتی با وجود دعوت و پیگیری از ایشان جهت حضور در هشتاد و یکمین نشست کمیته حمایت از کسب و کار مورخ ۲۱ /۰۴/ ۱۴۰۰، نمایندگان سازمان غذا و دارو برای پاسخگویی در جلسه حضور نیافتند و متاسفانه امتناع و عدم حضور ایشان موجب بی احترامی و ناراحتی اعضای محترم کمیته حمایت از کسب و کار و فعالان اقتصادی شد.

۳. سازمان غذا و دارو پس از جلسه اخیر کمیته مورخ ۲۱ /۰۴ /۱۴۰۰  آیین نامه فعالیت سامانه های حوزه سلامت (دیجیتال) که در بهمن ماه ۱۳۹۹ توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده است را پس از گذشت (۴) ماه از اولین جلسه، به دبیرخانه کمیته حمایت از کسب و کار ارسال کرده است. سازمان در این نامه اعلام کرده است که نظر به وحدت قلمرو سند ابلاغی با موضوع تکلیف شده جدید و از آنجایی که این سازمان به عنوان زیرمجموعه وزارت بهداشت است کلیه مقررات قبلی محل اعراب ندارد، لذا در خصوص ادامه بحث پیرامون آیین نامه و مصوبه کمیته با جنابعالی به عنوان وزیر بهداشت مکاتبه شود. در صورتی که اگر این آیین نامه بهمن سال ۱۳۹۹ تهیه شده است، نمایندگان سازمان غذا و دارو در جلسه کمیته مورخ ۱۱ /۱۲/ ۹۹ اعلام می‌کردند و یا به نامه های پیگیری کمیته پاسخ داده و متذکر این موضوع می شدند.

۴. لازم به ذکر است ۳ اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران به عنوان نمایندگان فعالان بخش خصوصی در هیات فراقوه ای مقررات زدایی به ریاست وزیر محترم اقتصاد عضو هستند. در آن جلسات نیز به مجوزهای مخل کسب و کار و مقررات مربوط به این مجوزها رسیدگی می‌شود. در سال های اخیر در این هیات به کرات مشکلات فعالان اقتصادی و مجوزهای مربوط به سازمان غذا و دارو مطرح و مورد بررسی قرار گرفته اند؛ لیکن بنا براطلاعات واصله درآن جلسات هیات نیز نمایندگان سازمان غذا و دارو حضور به هم نمی‌رسانند و یا به بهانه‌های مختلف مصوبات این هیات را اجرا نکرده و مقاومت شدیدی در طرح موضوعات مربوط به این سازمان دارند.

   بنابراین رویکرد سازمان غذا و دارو مشکلاتی برای فعالان بخش خصوصی ایجاد کرده و بدیهی است تغییر ندادن رویه و عملکرد سازمان غذا و دارو موجبات نارضایتی و ضرر به بخش خصوصی را فراهم می کند که به هیچ وجه مورد پذیرش نیست.

   با عنایت به مطالب فوق؛ لازم است رویه ها و عملکرد سازمان غذا و دارو مورد بررسی قرار گیرد و با تخلفات صورت گرفته برخورد جدی انجام گیرد. همچنین براساس ماده ۲ و ۳ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار نظرات فعالان بخش خصوصی در کلیه مراحل  تدوین، ابلاغ و اجرای مقررات حوزه سلامت أخذ و لحاظ شود.

مجتبی توانگر
رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس
نماینده قوه مقننه در کمیته حمایت از کسب و کار»

تعداد کلیک: ۵۲۵
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.