پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳
بررسی شرایط تسهیل واردات چوب در کارگروه کمیته ماده 12
۱۶ آذر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۷
نیاز صنایع به چوب بعنوان ماده اولیه برای تولید انواع مصنوعات چوبی نظیر مبلمان، انواع اوراق فشرده چوبی، نئوپان، MDF و ... رو به افزایش است درحالیکه برداشت چوب از جنگل‌های شمال که پیش از این منبع اصلی تامین چوب بوده است منع قانونی دارد، ممنوعیت واردات چوب با پوست نیز سبب شده است که نیاز صنایع به تامین ماده اولیه به شدت احساس می شود. همین امر سبب شدکه دبیرخانه کمیته ماده 12 بنا به درخواست اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران بعنوان یکی از صنایع مصرف کننده چوب، موضوع را در دستور بررسی کارگروه کارشناسی قرار دهد.

کارگروه_04-09-98_1

نشست کارشناسی برای بررسی موضوع در تاریخ 4 آذرماه در محل دبیرخانه برگزار گردید و نمایندگانی از سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این جلسه در کنار فعالان بخش خصوصی به بحث پیرامون موضع پرداختند.

ابتدای جلسه علی چاغروند، مدیرپژوهشی دبیرخانه کمیته به تشریح درخواست اتحادیه پرداخت و به مشکلات پیش آمده ناشی از ممنوعیت واردات چوب با پوست اشاره کرد.

سپس در تکمیل موضوع حسین افشار، بعنوان نماینده اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان ایران اظهار نمود که پوست چوب به مثابه محافظ عمل کرده و واردات چوب بدون پوست به دلیل آسیب پذیری بالا به دلیل ایجاد هزینه های زیاد مقرون به صرف نیست.

علی محمد اسفندیاری، معاون مدیرکل دفتر صنایع نساجی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در حمایت از صنایع مصرف کننده چوب اذعان می نماید که بیشترین درخواست یرای واردات چوب تنه (گرده بینه) و کاتین است که در صنایع چوب و کاغذ استفاده می شود و علیرغم تصریح دولت به امکان واردات با ذکر شرایط معین برای ضدعفونی در مصوبه تیرماه 92 اما سازمان حفظ نباتات همچنان از ورود چوب با پوست ممانعت می نماید. این درحالی است که در اکثر کشورها ترجیح بر این است که تنه وارد شود تا هزینه ها کمتر شود و ارزش افزوده بالاتری ایجاد شود چرا که حتی ضایعات پوست و خاک اره هم مورد استفاده قرار میگیرد.

کارگروه_04-09-98_2

مهدی قائمیان، معاون قرنطینه سازمان حفظ نباتات کشور که در این نشست حضور یافته بود اشاره می کند که یکی از وظایف سازمان حفظ نباتات جلوگیری از آفات و بیماری ها به داخل کشور است، ما به این آفات می گوییم آفات قرنطینه ای یعنی آفاتی که در داخل کشور وجود ندارد ولی در خارج از کشور وجود دارند. لذا ما ناگزیر به اجرای سیاست های پیشگیرانه هستیم . از طرف دیگر ما موظف به اجرای طرح های حفاظت از جنگل هستیم چرا که جنگل های ما جنگل های طبیعی هستند و ما نمی توانیم ضدعفونی کنیم چون اکو سیستم به هم می خورد.

وی در ادامه به تشریح انواع روش های ضدعفونی می پردازد و اشاره می کند که مطلوب صنایع استفاده از روش ضدعفونی با متیل بروماید است اما ما به دلیل سهمیه محدود در استفاده از این گاز به خاطر صدمات زیست محیطی امکان تخصیص سهمیه به واردات نداریم و پیشنهادمان روش تیمار حرارتی است که به نظر می رسد مطلوب صنایع نیست چون هزینه بر است.

در نهایت اعلام می دارد که نظر سازمان حفظ نباتات ضدعفونی در مبدا است و اگر قرار به ضدعفونی در مقصد باشد باید محلی برای این کار تعیین شود که فاصله قابل قبول از جنگل ها و باغات خصوصا در شمال کشور داشته باشد.

نمایندگان حاضر از سازمان جنگل ها و سازمان محیط زیست نیست موکدا بر مواضع سازمان نباتات تاکید نمودند و با آن موافقت نمودند.

کارگروه_04-09-98_3

علی ملایی، مدیر خدمات بازرگانی اتاق ایران نیز به نکات قابل توجهی پرداخت؛ وی اشاره نمود که از چندسال پیش که دولت دغدغه حفاظت از محیط زیست را مطرح نمود در کنار آن به تسهیل شرایط واردات چوب بعنوان مواد اولیه صنعت چوب و مبلمان نیز اهتمام داشت و تاجایی عمل کرد که یک درصد سود بازرگانی حذف شد و در پکیج مالیات بر ارزش افزوده نیز پیشنهاد حذف 9 درصد ارائه شد. منتها الان شرایطی است که اصلا امکان واردات به راحتی فراهم نیست که بتوان از این مزایا استفاده کرد و مواد اولیه با قیمت بسیار بالایی تهیه می شود.

در نهایت این جلسه در سه محور به جمعبندی رسید؛ با محوریت ضدعفونی در مبدا این پیشنهاد مطرح شد که دولت کمک کند و به جهت کاهش هزینه ها تجهیزات ضدعفونی در کشور مبدا را بنا نهد تا ضد عفونی در مبدا صورت گیرد، با محوریت ضدعفونی در مقصد، سازمان حفظ نباتات که متولی اصلی است یک محل و یک روش را معین کند که هم بعد اقتصادی و هم بعد فنی و زیستی را پوشش دهد و نهایتا در بعد کم کردن هزینه ها هم توان پیشنهاد حذف 4 درصد حقوق ورودی مطرح گردید.

تعداد کلیک: ۸۷۹
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.