شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
کارگروه کارشناسی کمیته ماده 12 با موضوعات "عدم تامین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر از سوی ادارات و ارگان های دولتی"و "مشکلات نیروگاه های انرژیهای تجدیدپذیر در تامین برق ماینینگ ها"
۲۰ آبان ۱۳۹۸ ۰۸:۲۳
جلسه کارگروه کارشناسی کمیته ماده 12 با موضوعات "عدم تامین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر از سوی ادارات و ارگان های دولتی"و "مشکلات نیروگاه های انرژیهای تجدیدپذیر در تامین برق ماینینگ ها" در جلسه کارگروه کارشناسی کمیته ماده 12 در تاریخ 98/08/12 با حضور نمایندگان اتاق ایران، وزارت نیرو، ساتبا، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان برنامه و بودجه، شرکت توانیر، معاونت علمی ریاست جمهوری، سازمان حفاظت محیط زیست، انجمن بلاک چین، انجمن انرژی های تجدیدپذیر، سندیکای صنعت برق ایران، شرکت الکتروسیستم هدایت و شرکت صنعتی الکترونیک خراسان برگزار گردید.

کارگروه_12-08-98_1

الزام ادارات و ارگان های دولتی به تامین 20 درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر

به منظور بررسی علل عدم اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام ادارات و ارگان های دولتی به تامین بیست درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر (مصوبه شماره 78250/ت51904هـ مورخ 1395/06/31)، دستور نخست نشست کارشناسی کمیته ماده 12 به این موضوع اختصاص یافت.

در این نشست ابتدا نمایندگان بخش خصوصی به طرح مساله پرداختند و اذعان نمودند که به ظن ایشان چالش های اجرای این مصوبه فقدان بودجه و مکانیسم های تشویقی بوده است.

محمد حسن غفوری، به نمایندگی از انجمن انرژی های تجدید پذیر ایران و سندیکای صنعت برق ایران ذیلا به طرح موضوع "اجرای برنامه مدیریت سبز" مذکور در بند (ز) ماده 38 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه و آیین نامه ارزشیابی مدیریت سبز در ادارت پرداخت که هم دارای ظرفیت بودجه‌ای مناسب مندرج در ماده 8 ضوابط اجرایی بودجه 98 می باشد و هم امکان بهره‌مندی از مکانیسم‌های تشویقی را فراهم می کند.

در ادامه محمد تقی زعفرانچی زاده، معاون ساتبا اعلام می‌نماید که اجرای حکم مصوبه به دستگاه‌های دولتی تکلیف شده‌است و اجرای این تکلیف نباید در گرو تشویق باشد. همچنین اذعان می‌نماید که ساتبا پاسخگوی وزارت نیرو برای اعلام نرخ خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خواهد بود و این نرخ را بنا به میانگین نرخ خرید از نیروگاه‌های تجدیدپذیر محاسبه و اعلام می‌نماید.

کارگروه_12-08-98_2

هوشنگ مومنی، معاون دفتر تنظیم وزارت نیرو اظهار می‌نمایند که دستورالعمل ابلاغ نرخ خرید 20 درصد از برق مصرفی براساس تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های تجدیدپذیر تهیه شده است لکن علت عدم ابلاغ و عدم لحاظ آن در قبوض برق این است که دستگاه‌های دولتی عموما بدهکار وزارت نیرو هستند و محاسبه 20 درصد از برق مصرفی با نرخ دیگر هم چون مطابق رویه قبل وصول نخواهد شد، تاثیری در اجرای این مصوبه ندارد.

نهایتا جمعبندی جلسه بدین ترتیب صورت گرفت که بررسی مراتب اعتراض به اجرای مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام ادارات و ارگان های دولتی به تامین بیست درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر در دستورکار نشست آتی کمیته ماده 12 قرار گیرد.

نحوه تامین برق در فرایند استخراج ماینینگ از طریق انرژی های تجدید پذیر

علی چاغروند، مدیر پژوهش های حرفه ای کمیته ماده 12 بیان نمود در تبصره 4 از ماده 4 مصوبه هیأت وزیران در خصوص فرایند استخراج (ماینینگ) فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده آمده است که"متقاضیان استخراج فراورده های پردازشی رمزنگاری شده رمزارزها (ماینینگ) در صورت استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک تابع قوانین و مقررات مربوط و ضوابط وزارت نیرو است." حال با توجه به این تبصره، فعالان انرژی های تجدیدپذیر درصدد استفاده از این فرصت برای فروش برق تجدیدپذیر به استخراج کنندگان ارزهای مجازی هستند ولی نیروگاه های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های بادی و خورشیدی دارای تولید برق همراه با نوسان هستند و انجمن انؤزهای تجدیدپذیر و سندیکای صنعت برق درخواست دارند تا پیشنهادات آنان در دستورالعمل مربوطه که از سوی وزارت نیرو تدوین می شود، لحاظ شود.

محمد حسن غفوری، نماینده سندیکای صنعت برق بیان نمود تبصره 4 ماده 4 مصوبه هیأت وزیران به امکان فروش برق به ماینرها از سوی تجدیدپذیرها اشاره دارد و در این تبصره چنین آمده است که فروش برق به آن ها تابع قوانین و مقررات وضوابط وزارت نیرو خواهد بود لذا در این خصوص باید نحوه پوشش نوسانات نرخ برق، نحوه ترانزیت برق و جبران نرخ مابه التفاوت از سوی وزارت نیرو مشخص گردد.

وی در ادامه افزود نیروگاه های تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های بادی و خورشیدی دارای تولید برق همراه با نوسان هستند، به عنوان مثال در نیروگاه های خورشیدی، تولید برق از صبح آغاز شده، در ظهر به اوج می رسد و سپس کاسته و به صفر می رسد. از طرف دیگر، استخراج کنندگان ارز مجازی نیاز به برق بصورت ثابت و پایدار دارند و نمی‌توانند مصرف خود را با تولید نیروگاه های تجدیدپذیر منطبق کنند. لذا برای تطابق تولید نیروگاه‌های تجدیدپذیر با مصرف استخراج کنندگان، نیاز به پشتیبانی مدیریت شبکه/ توانیر وجود دارد؛ به ترتیبی که در زمان هایی که تولید نیروگاه تجدیدپذیر کاسته می شود، استخراج کنندگان بتوانند از برق شبکه استفاده کنند.

با توجه به اینکه تولید نیروگاه های خورشیدی و بادی عموماً با ساعات پیک شبکه برق در تابستان منطبق است و همچنین با عنایت به آنکه نرخ فروش برق درخواستی تولید کنندگان برق تجدیدپذیر، احتمالا بیشتر از نرخ خرید قابل قبول اقتصادی توسط استخراج کنندگان است، انتظار این است که مقدار برقی که تولید کننده برق تجدیدپذیر به ماینر می فروشد، یا به شبکه برق تزریق می کند، در ضرایب ساعتی ضرب گردد و مقدار بیشتری انرژی برق در زمانی که استخراج کننده تمایل به دریافت برق از شبکه دارد، دریافت شود. همچنین این ضرایب ساعتی در زمان مصرف برق از شبکه نیز اعمال گردد.

کارگروه_12-08-98_3

غفوری پیشنهاد نمود فرایند پشتیبانی توانیر از فروش برق تجدیدپذیر به استخراج کنندگان بصورت مناسب و شفاف تدوین شود. همچنین فرایندی طراحی شود که مابه التفاوت نرخ خرید برق توسط استخراج کنندگان با نرخ خرید برق توسط ساتبا (مصوبه وزیر در خصوص نرخ های خرید برق) به تولید کنندگان برق تجدیدپذیر پرداخت شود. بدین منظور نیاز است که دستورالعملی در وزارت نیرو تدوین شود یا اگر دستورالعملی در این خصوص تدوین شده است، این موضوع به آن اضافه شود.

عبدالرضا فاتح، معاون دفتر برنامه ریزی شرکت توانیر اظهار نمود در مصوبه هیأت وزیران گرفتن برق تنها از طریق دریافت انشعاب و یا احداث نیروگاه جدید اعم از حرارتی و تجدید پذیر است و تجدیدپذیرها در تبصره 4 مستثنی نیستند زیرا تبصره4 در مورد تجدیدپذیرها ذیل ماده 4 است که صدر این ماده نیز به نحوه دریافت برق اشاره دارد.

زعفرانچی زاده، معاون ساتبا بیان نمود در مورد تجدید پذیرها پیشنهاد زیر از طرف ساتبا به وزارت نیرو ارسال شده است که استخراج کنندگان رمزارزها (ماینرها) می توانند برق مورد نیاز خود را از نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک غیردولتی تامین نمایند، در این صورت نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک که تامین کننده برق استخراج کنندگان رمز ارز هستند با تزریق انرژی تولیدی مازاد مصرف ماینرها در ساعات تولید می توانند معادل انرژی تزریق شده به شبکه را با اعمال ضریب آمادگی ساعتی در ساعات کاهش یا توقف تولید از شبکه دریافت و برای تامین نیاز استخراج کنندگان رمزارز مصرف نمایند و بهای آن برحسب اعلام وزارت نیرو در قراردادهای خرید تضمینی برق ساتبا است.

باباک اسکندریون، نماینده وزارت نیرو بیان نمود در خصوص تجدید پذیرها قرار بر این است که در صورت درخواست متقاضی شرکت های برق منطقه‌ای و توزیع برق مجازند بدون دریافت هزینه های عمومی برقراری انشعاب به مراکز استخراج رمزارزها که برق مورد نیاز خود را از طریق نصب مولدهای جدید تجدیدپذیر تامین می کنند به انشعاب برق پشتیبان واگذار نماید؛ به عبارت دیگر از شبکه پشتیبان دریافت می کند.

محمدرضا شرفی، رییس کارگروه استخراج رمزارزها در انجمن بلاک چین ایران بیان نمود در مصوبه هیأت وزیران تامین برق از نیروگاه‌های موجود منع شده و با نرخ های سوخت و برقی که در آن لحاظ شده، امکان فعالیت ماینرها وجود ندارد، وی در ادامه افزود نیروگاه های حرارتی وجود دارند که بخشی از سال خاموش هستند و به آن ها حق آمادگی پرداخت می شود تا در یک زمان خاصی که احتیاج به مصرف وجود دارد، از آن ها استفاده شود، در صورتی که می توانند در خدمت ماینرها باشند و درآمدی نیز برای وزارت نیرو ایجاد کنند.

در پایان مقرر گردید اصلاح ماده 4 مصوبه هیأت وزیران به نحوی که نیروگاه های موجود اعم از حرارتی و تجدیدپذیر بتوانند برق مورد نیاز ماینرها را تامین نمایند در صحن کمیته ماده 12 مطرح گردد.

تعداد کلیک: ۱,۰۱۱
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.