پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بررسی خلاءها و مشکلات اجرایی بخشنامه 11/3 درآمد مورخ 1394/11/17 سازمان تأمین اجتماعی
۲۶ مهر ۱۳۹۵ ۱۳:۵۸
کارگروه کارشناسی کمیته موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در روز یک‌شنبه مورخ 1395/07/27 به منظور «بررسی خلاءها و مشکلات اجرایی بخشنامه 11/3 درآمد مورخ 1394/11/17 معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی»، با حضور نمایندگانی از سازمان تأمین اجتماعی، معاونت اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، کانون عالی کارفرمایی ایران، سندیکای شرکت‌های ساختمانی و همچنین نمایندگانی از اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران، اصفهان و مشهد، اتاق اصناف ایران و اتاق تعاون ایران در محل دبیرخانه کمیته برگزار شد.

در ابتدای جلسه توضیحاتی در خصوص دستور جلسه حاضر توسط نماینده دبیرخانه کمیته موضوع ماده 76 ارائه و عنوان شد که پس از ابلاغ و اجرای بخشنامه 3/11 درآمد، برخی تشکل‌های بخش خصوصی و کارشناسان حوزه کار و تأمین اجتماعی، ایرادات و مشکلات ماهوی و اجرایی متعددی را بر این بخشنامه وارد نموده و رسیدگی به آن را در کمیته موضوع ماده 76 خواستار شده‌اند. محسن عامری، مدیر بررسی و تنظیم پیشنهادات دبیرخانه کمیته، اهم مشکلات مربوطه را به شرح زیر برشمرد:

  1. تذکر مندرج در بند 8 قسمت الف بخش اول و اجازه اقدام به بازرسان بر مبنای سایر مدارک و ضوابط از جمله ماده 40 قانون تأمین اجتماعی در خصوص کارفرمایان فاقد دفاتر قانونی یا دفاتر نانویس و به عبارتی بازگذاشتن دست کارمندان سازمان در تعیین بدهی به هر شیوه‌ای؛
  2. قسمت ب بخش سوم در خصوص هزینه‌های مربوط به خرید یا فروش کالا و صرفاً خروج هزینه‌های دارای فاکتور یا صورتحساب رسمی از شمول کسر حق بیمه؛
  3. بند 1 بخش چهارم و حذف برخی از اقلام از شمول استثنائات کسر حق بیمه از جمله پاداش افزایش تولید (آکورد، کارانه و بهره‌وری)، بن کارگری، حق‌الزحمه امام جماعت، حق حضور در جلسات هیئت مدیره و ...؛
  4. بند 3 بخش چهارم و قرار د‌اشتن قراردادهای کار تک‌نفره در شمول موارد کسر حق بیمه؛

در ادامه جلسه نمایندگان اتاق‌های بازرگانی اصفهان و مشهد به بیان نقطه نظرات خود در رابطه با موارد مطروحه پرداخته و بر لزوم شفاف‌سازی بیشتر از سوی سازمان تأمین اجتماعی و رفع برخی از ابهامات مشکل‌زا در این خصوص تأکید نمودند.

محمدی، مشاور معاونت نظارت و نماینده سازمان تأمین اجتماعی، با اشاره به روند دو ساله تدوین بخشنامه مذکور و مزایای مرتبط با اجرای آن، مشکلات ایجاد شده را نه ناشی از بخشنامه، بلکه ناشی از اقدامات و تخلفات برخی شرکت‌های بخش خصوصی دانست.

نتایج بررسی های صورت گرفته در این نشست و در خصوص هریک از موارد عنوان‌شده به شرح ذیل می‌باشد:

  1. در خصوص موضوع اقلام مختلف مشمول کسر حق بیمه، با توجه به خلاء شفافیت کافی در مواد قانونی مرتبط و تفاسیر متعدد از عبارات قانون و به ویژه تأکید بخش خصوصی بر تعارض بخشنامه حاضر با یکی از بخشنامه های شورای عالی تأمین اجتماعی بعنوان مرجع عالی و اولی در این حوزه مبنی بر عدم کسر حق بیمه از پاداش تولید، توافقی بین حاضرین صورت نگرفت؛
  2. .در رابطه با مشمولیت قراردادهای کار تک نفره با توجه به عدم وضوح متن بخشنامه و تفسیربردار بودن آن، مقرر شد بخش خصوصی چند مدل قراردادی مرتبط تهیه و به منظور استعلام نظر موسسه حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی و همچنین وزارت کار، به نهادهای مربوطه ارائه نماید.
  3. در خصوص قراردادهای خرید و لزوم ارائه فاکتور مقرر شد با همکاری کمیسیون مالیات، کار و تأمین اجتماعی اتاق ایران، انواع مشاغل معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و ارائه فاکتور شناسایی شوند و جهت شمول معافیت ایشان از ارائه فاکتور رسمی به سازمان تأمین اجتماعی پیشنهاد گردند.
  4. در خصوص بازرسی دفاتر بر اساس ماده 40 قانون تأمین اجتماعی نیز تصمیم بر آن شد تا نمایندگان بخش خصوصی مدارکی دال بر نقض ماده 40 و اعمال سلیقه بازرسان در انجام تکالیف مقرر گردآوری نمایند و در نقطه مقابل نیز گزارشی از عملکرد سازمان در این خصوص تهیه شود تا موضوع مجدداً در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دو طرف مورد بررسی قرار گیرد.

نتایج اقدامات و پیگیری‌های صورت‌گرفته، در صورت نیاز و تشخیص، جهت بررسی بیشتر به صحن رسمی کمیته ماده 76 ارائه خواهد شد.

تعداد کلیک: ۳,۲۶۱
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.