چهارشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
در کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مشکلات بازرسی از دفاتر قانونی توسط موسسات حسابرسی سازمان تامین اجتماعی مطرح شد
۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۱:۴۳
بخش خصوصی بازرسی دفاتر شرکت‌های پیمانکاری را خلاف بخشنامه تنقیح و تلخیص 11 جدید درآمد و ملحقات آن و قانون می‌داند و خواستار توقف آن است

01-06-16_1

اعضای کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب‌وکار در تازه‌ترین نشست، پیشنهاد پرهیز از بازرسی دفاتر شرکت‌های پیمانکاری موضوع بخش‌نامه تنقیح و تلخیص 11 جدید درآمد و ملحقات آن و همچنین حسابرسی سند افتتاحیه کارفرمایان دارای دفاتر قانونی و ورود به اطلاعات مالی سنوات گذشته را بررسی کردند. این جلسه در تاریخ 1401/06/16 و با حضور نمایندگانی از اتاق ایران، اتاق تعاون، قوه قضائیه، وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان تامین اجتماعی، کانون عالی کارفرمایی کشور، پنج تشکل مهندسی کشور و شوراهای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کرمان و خوزستان برگزار شد.

بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد، بازرسی دفاتر شرکت‌های پیمانکاری خلاف قانون است و باید متوقف شود، چراکه پیمانکاران با توجه به قراردادها و ضرائب اعمالی مربوطه، مطابق مواد 38 و 41 قانون تامین اجتماعی، حق بیمه خود را به صورت مقطوع نسبت به ناخالص کارکرد، پرداخت می‌کنند که گاهی تا چندین برابر مبالغ لیست‌های بیمه ارائه شده طی دوره قرارداد است.

از طرفی روح قانون در تعریف ماده 41 قانون تامین اجتماعی و صدور مجوز دریافت ضریب اعمالی براساس مصوبه شورای عالی تامین اجتماعی روی قراردادهای پیمانکاری شرکت‌های پروژه محور، رفع مشکلات بازرسی از کارگاه‌ها و دفاتر این شرکت‌ها بوده است و به همین دلیل در بخشنامه مذکور به صراحت اعلام شده که شعب، مجاز به درخواست بازرسی از دفاتر قانونی اشخاص حقوقی که فعالیت آنها پیمانکاری است و حق بیمه آنها مطابق مواد 38 و 41 قانون تامین اجتماعی و بخشنامه‌های پیمانکاری دریافت مفاصاحساب صادر می‌شود، نیستند.

پس از بررسی‌هایی که در جلسه کارگروه صورت گرفت، قرار شد کانون عالی کارفرمایی، چارچوب پیشنهادی اجرای ضوابط مربوط به حوزه پیمانکاری را برای ارسال به سازمان تامین اجتماعی، در اختیار دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار قرار دهد و همچنین مصادیق خاص که مربوط به شعب غرب تهران می‌شود را در چارچوب نشستی با حضور نمایندگان سازمان تامین اجتماعی بررسی و حل و فصل کنند.

در بخش دیگری از این جلسه حسابرسی سند افتتاحیه کارفرمایان دارای دفاتر قانونی در زمان حسابرسی و ورود به اطلاعات مالی سنوات گذشته مطرح شد.

طبق گزارش‌های موجود بازرسان سازمان تامین اجتماعی در زمان بازرسی مغایر با صراحت مواد (39) و (101) قانون تأمین اجتماعی، با مشمول کردن «سند افتتاحیه» دفاتر مالی کارفرمایان، در عمل به حساب‌های سال‌های مالی قبل کارفرمایان ورود می‌کنند و از کل حساب‌ها، به ویژه حساب‌های فاقد ماهیت حقوق و دستمزدی (حساب ساختمان، حساب تاسیسات، حساب ماشین‌آلات و تجهیزات، حساب هزینه‌های قبل از بهره‌برداری و سایر دارائی‌ها) حق بیمه طلب می‌کنند.

این درحالی است که به استناد مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بازرسی مندرجات دفاتر قانونی فقط در بازه یک‌ سال قبل از ارائه آخرین لیست ارسالی کارفرمایان مجاز است.

بنابراین بخش خصوصی منتقد اقدامات خارج از حدود و اختیارات قانونی مصرح در ماده (39) و ماده (101) قانون بوده و خواستار توقف رویه های غیرقانونی و مشمول کردن سند افتتاحیه کارفرمایان دارای دفاتر قانونی در زمان بازرسی دفاتر قانونی و ورود به اطلاعات مالی سنوات گذشته است.

در نهایت پس از بررسی موضوع توسط اعضای کارگروه، مقرر شد اتاق کرمان و اهواز مصادیقی از شرکت‌هایی که درباره بازرسی سند افتتاحیه دچار مشکل شدند را برای دبیرخانه ارسال و از این طریق برای بررسی بیشتر، فهرست این شرکت‌ها به دست سازمان تامین اجتماعی برسد.

 

تعداد کلیک: ۴۱۴
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.