پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳
در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح شد؛ موانع پیش روی رفع تعهد ارزی پیله‌وران برطرف می‌شود
۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۱۵:۱۱
در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مقرر شد برای حل موانع پیش روی رفع تعهد ارزی پیله‌وران، گمرکات اجرایی، اطلاعات لازم را طبق فرمت مورد تایید بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت، تهیه و ارسال کنند.

در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مقرر شد برای حل موانع پیش روی رفع تعهد ارزی پیله‌وران، گمرکات اجرایی، اطلاعات لازم را طبق فرمت مورد تایید بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت، تهیه و ارسال کنند.

جلسه کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب­وکار به منظور بررسی عدم امکان رفع تعهد ارزی پیله­ وران و شرکت­های تعاونی مرزنشین (پیرو جلسه کارگروه تخصصی کمیته مورخ 1401/11/09)، در اتاق ایران در تاریخ 1401/11/19 و با حضور نمایندگانی از اتاق ایران، اتاق تعاون، بانک مرکزی، وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران برگزار گردید.

نبود هماهنگی لازم بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک درباره روند تهیه اطلاعات مربوط به تجارت پیله‌وران به­منظور رفع تعهد ارزی این افراد، موجب شده تعدادی از پیله‌وران با وجود رفع کامل تعهدات، نتوانند فرآیند را تکمیل کنند و دچار ممنوع‌الخروجی، بسته­ شدن حساب‌ها، تعلیق کارت و غیره شوند.

ثبت اطلاعات فعالیت تجاری پیله‌وران در سامانه جامع تجارت به­منظور تایید نهایی رفع تعهد ارزی این افراد مربوط به سال‌های 1397 تا 1399 باید انجام شود. متاسفانه در حال حاضر این فرآیند دچار ناهماهنگی شده و دردسرهایی را برای پیله‌وران ایجاد کرده است.

این موضوع در دستورکار کمیته حمایت از کسب‌وکار قرار گرفت و طی نشست‌هایی با حضور نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در آخرین نشست مربوط به این پرونده قرار شد جلسه‌ای با حضور نمایندگان هر سه دستگاه متولی برگزار شود تا روند ثبت اطلاعات به صورت دقیق واکاوی و آسیب‌شناسی شود.

بدین‌ترتیب جلسه هماهنگی به همت دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار برگزار و مشخص شد مشکل اصلی به فرمت اطلاعاتی مربوط می‌شود که مورد تایید سامانه جامع تجارت بوده اما در زمان ثبت اطلاعات بصورت غیرسیستمی در گمرکات رعایت نمی‌شود. در واقع قوانین و مصوباتی که درباره این فرآیند تهیه و اجرا شده‌‌اند با سامانه‌هایی که در حال حاضر مورد استفاده هستند، تطابق ندارند. به همین دلیل رفع تعهد ارزی برای پیله‌وران و تعاونی‌های مرزنشین اتفاق نمی‌افتد و از طرفی تعهدات مالیاتی هم به دلیل رفع نشدن تعهدات صادرات این افراد قطعی شده که باید پیگیری شود.

از طرفی طبق اظهارات نماینده بانک مرکزی، مشخص شد که وب‌سرویسی از طرف این دستگاه راه‌اندازی شده که تا هفته آینده قابل استفاده خواهد بود. این وب‌سرویس شرایطی را فراهم می‌کند که اطلاعات از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد آن شده و فرآیند رفع تعهد ارزی را تسهیل می‌کند. بنابراین بستر لازم از طرف بانک مرکزی آماده است و تنها باید اطلاعات در اختیار بانک قرار گیرد.

توجه به این نکته نیز لازم است تا زمانی که تعهدات ارزی تعیین تکلیف نشود، باید درخواست نمود تا رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی متوقف شود.

آنچه موجب پیچیدگی این مشکل می‌شود به رویکرد گمرک مربوط است چراکه اطلاعات لازم برای سامانه جامع تجارت و در نهایت بانک مرکزی، توسط گمرک تهیه می‌شود. در این رابطه نماینده گمرک تاکید کرد که چون ثبت آماری در گمرکات اجرایی به صورت دستی است، پس نمی‌توان طبق فرمت موردنظر سامانه جامع تجارت گزارش تهیه کرد. در واقع به نظر می‌رسد مصوبات و مقررات موجود با سیستم‌های تعریف شده، هم‌خوانی ندارند و این مشکلات باید توسط واحدهای فناوری اطلاعات دستگاه‌های مربوطه حل شود.

در این بین محمد اسکندری، مدیر دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار در واکنش به آنچه در این نشست مطرح شد از جریمه بخش خصوصی در روند اجرای مصوبه دولت، انتقاد کرد. بر اساس اظهارات او تصمیماتی گرفته شده؛ اما چون بدون مشورت با دستگاه‌های دخیل بوده، قابلیت اجرا ندارد و علاوه بر اینکه روند بخشی از تجارت را مختل کرده و قطعی­شدن پرونده‌های مالیاتی برای افرادی که تعهدات ارزی خود را ایفا کردند و یا تعلیق کارت این افراد و بسته­شدن حساب‌های بانکی آنها را در پی داشته است.

بنابراین اعضای این نشست تصمیم گرفتند برای بالا بردن سطح هماهنگی‌های بین این سه دستگاه گروهی را تشکیل دهند و از این طریق روند اجرای تصمیمات به صورت دقیق و موردی قابلیت رصد پیدا کند و ناهماهنگی‌های پیش­آمده به موقع برطرف شود.

همچنین با توجه به فعالیت وب‌سرویس بانک مرکزی از هفته آینده و آماده بودن اطلاعات مربوط به 1200 رکورد از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، پیش‌بینی شد که تا هفته آینده رفع تعهدات مربوط به این 1200 رکورد انجام می‌شود. بنابراین طبق آمار موجود از 30 هزار نفر مشمول این شرایط 1200 رکورد تجاری تا هفته آینده تعیین تکلیف خواهند شد.

برای افرادی که صادرات ۹۷ تا ۹۹ را انجام دادند و در حال انجام واردات بوده و جزو این ۱۲۰۰ رکورد نیستند و یا فرمت اطلاعات آنها مورد تایید سامانه جامع تجارت نبوده است نیز قرار شد گمرکات استانی وارد عمل شده و اطلاعات لازم را طبق همان فرمت تعیین شده توسط سامانه جامع تجارت، تهیه و ارسال کنند.

از طرفی این امکان وجود دارد که تا راه‌اندازی کامل سامانه، رفع محدودیت های مشمولان برای یک مدت زمان مشخص برای مثال دو ماه انجام شود. این موضوع باید در کارگروه برگشت ارز که در بانک مرکزی است و جلسه کارشناسی آن که در سازمان توسعه تجارت برگزار می‌شود، به تصویب برسد. بنابراین قرار شد نامه‌نگاری‌های لازم برای دریافت این مصوبه همراه با استدلال‌های موجود توسط دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار صورت گیرد.

تعداد کلیک: ۳۲۴
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.