شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
برگزاری نخستین نشست کمیته ماده 76 در سال 96
۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ۱۳:۱۱
نخستین جلسه کمیته ماده 76 در سال جدید، دوشنبه مورخ 1396/1/21 در اتاق ایران برگزار شد.

کمیته_21-01-96_00

در این جلسه که با حضور حداکثری اعضای کمیته به نمایندگی از قوای سه گانه و با ریاست مجید انصاری، معاون حقوقی رئیس جمهور برگزار شد، ضمن مروری بر عملکرد کمیته در سال گذشته، برنامه ریزی لازم جهت برگزاری جلسات کمیته در سال 1396 صورت پذیرفت.

رئیس اتاق ایران در ابتدای جلسه از دولت، مجلس و قوه قضاییه به خاطر توجه ویژه به مسایل اقتصادی و به ویژه کمیته ماده 76 تشکر کرد.

غلامحسین شافعی در سخنرانی پیش از دستور کمیته ماده 76، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید به «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» تأکید کرد: با توجه به رهنمود جدی مقام معظم رهبری در ابتدای سال در مورد مسایل اقتصادی، ضروری است همه مصمم شده و موارد و ابداعات تازه‌ای را در موضوعات اقتصادی مورد توجه قرار دهیم.

شافعی افزود: همچنین باتوجه به اثرگذاری بسیار کمیته ماده 76 در مسایل توسعه اقتصادی، این کمیته باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و تسریع در اجرای مصوبات کمیته هم در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران همچنین بر نقش مثبت کمیته در بهبود فضای کسب و کار تأکید کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کمیته ماده 76 نیز در مورد اختصاص عنوان سال جدید به موضوع اقتصاد مقاومتی گفت: مقام معظم رهبری در نام گذاری سال ها روی مسایل اقتصادی متمرکز شده اند که بسیار تمرکز به جایی است و نشان از اهمیت این مسایل نزد ایشان دارد.

مجید انصاری تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را هم اقدامی قابل تحسین و اثرگذار در عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در روزهای اخیر که مقام معظم رهبری را ملاقات کرده‌ام، ایشان تأکید کردند که اقتصاد مقاومتی نباید به دستورالعمل خلاصه شود بلکه برنامه‌ریزی برای عملیاتی کردن بندهای اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار قرار بگیرد.

کمیته_21-01-96_1

انصاری همچنین در مورد کارایی کمیته ماده 76 گفت: کمیته ماده 76 به عنوان رابط موثر بخش خصوصی با تجمیع نظرات سه قوه می‌تواند در موضوع اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا کند. همچنین مقرر شد یک نسخه از گزارش تهیه شده در معاونت حقوقی در خصوص شناسایی قوانین و مقررات مخل کسب و کار در اختیار کمیته ماده 76، اتاق ایران، اتاق تعاون و اتاق اصناف قرار گیرد.

در بخشی از نشست کمیته ماده 76، محسن عامری، مدیر بررسی و تنظیم پیشنهادات ماده 76، گزارشی از عملکرد کمیته در سال 95 ارایه کرد.

عامری گفت: کمیته ماده 76 در سال 95، 14 جلسه با 28 دستور جلسه داشته که منجر به 21 مصوبه شده‌اند. همچنین بیشترین موضوعات مطرح شده در جلسات موضوعات مالیاتی و بازار پول و سرمایه بوده است.

کمیته_21-01-96_2

مدیر بررسی و تنظیم پیشنهادات ماده 76 در مورد مصوبات اجرا شده هم گفت: از 21 مصوبه سال 95، 6 مصوبه اجرا شده، دو مصوبه اجرا نشده و 13 مصوبه در حال پیگیری هستند.

عامری در اشاره به برخی از دستاوردها و مصوبات اجرا شده کمیته در سال 95 گفت: بخشنامه جدید استرداد ارزش افزوده صادرکنندگان توسط سازمان امور مالیاتی، صدور بخشنامه جدید هیات وزیران در خصوص معافیت پیمانکاران از مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و ویژه صنعتی و همچنین صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی در خصوص ممنوع‌الخروجی فعالان اقتصادی از مهم‌ترین دستاوردهای کمیته بوده است.

شروع روند تدوین دستورالعمل خرید کیفی گندم برای سال 96، انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان استاندارد و غذا و دارو جهت رفع موازی کاری در واردات مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی و همچنین اعمال برخی اصلاحات در دستورالعمل تأمین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط توسط بانک مرکزی از دیگر دستاوردهای مورد اشاره عامری بود.

در ارتباط با مصوبات اجرا نشده کمیته نیز مقرر گردید این موضوعات جهت بررسی به رییس کمیته ارجاع شده تا در صورت نیاز و در جهت برخورداری از ظرفیت قانونی جدید مبنی بر طرح مصوبات در هیئت وزیران، در دستور کار جلسات آتی کمیته قرار گیرند.

کمیته_21-01-96_3

در این جلسه همچنین در مورد دستورالعمل اداره جلسات کمیته ماده 76، دائمی شدن این کمیته در ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور، زمان برگزاری جلسات و همچنین تعیین رئیس جدید کمیته گفتگوهایی انجام شد.

کمیته موضوع ماده 76 برنامه پنجم توسعه با پیگیری‌های اتاق ایران در ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور دائمی شده است، به همین دلیل مقرر گردید از این ‌پس نام این کمیته به کمیته ماده 12 قانون احکام تغییر پیدا -کند. همچنین مقرر گردید پیش نویس اصلاح دستورالعمل کمیته نیز توسط دبیرخانه تهیه و جهت تصویب در صحن جلسه آتی مطرح گردد.

در مورد زمان برگزاری جلسات نیز مقرر شد جلسات کمیته ماهی یک‌بار در دوشنبه میانی هرماه و در نیمه اول سال از ساعت 16:30 الی 18:30 برگزار شده و در صورت نیاز جلسه فوق العاده تشکیل گردد. همچنین انتخاب رئیس کمیته در سال جدید به جلسه بعدی موکول شد.

تعداد کلیک: ۱,۰۵۴
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.