جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
حضور نمایندگان مجلس دوره هشتم در اتاق ایران
۷ خرداد ۱۳۹۱ ۰۹:۲۳
تقدیر نمادین بخش خصوصی از تلاش‌های مجلس هشتم نهاوندیان در دیدار با نمایندگان مجلس دوره هشتم: خواهان استمرار روابط با مجلس در دور جدید هستیم نمایندگان مجلس: اتاق باید به‌عنوان مشاور سه قوه، از پتانسیل‌های موجود استفاده کند نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با جمعی از نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه، سوم خردادماه، برگزار شد.

تقدیر نمادین بخش خصوصی از تلاش‌های مجلس هشتم

نهاوندیان در دیدار با نمایندگان مجلس دوره هشتم: خواهان استمرار روابط با مجلس در دور جدید هستیم

نمایندگان مجلس: اتاق باید به‌عنوان مشاور سه قوه، از پتانسیل‌های موجود استفاده کند

نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، با جمعی از نمایندگان و رؤسای کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی، چهارشنبه، سوم خردادماه، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، «محمد نهاوندیان»، رئیس اتاق ایران در جمع نمایندگان مجلس، پس از خیرمقدم و تبریک حلول ماه مبارک رجب، گفت: «مقصود از برگزاری این جلسه، قدردانی و تشکر از اقدامات نمایندگان اقتصادی دوره هشتم مجلس است.»

رئیس پارلمان بخش خصوصی، با عنایت به مصوبات مجلس در بخش اقتصاد، اظهار کرد: مجلس در این دوره متناسب با نگاه مقام معظم رهبری به مسئله اقتصاد، وظایف خود را به‌خوبی انجام داد و امیدوارم که نسل‌های آینده قدردان زحمات و اقدامات شما عزیزان باشند.

وی خاطرنشان کرد: «اگر بخواهیم همه موارد و اقدامات این مجلس را مورد توجه قرار دهیم، لیست بلند بالایی، حاصل می‌گردد، هرچند مهم‌ترین اقدام، که در ادامه سیاست‌های اصل 44 صورت گرفت، تصویب قانون بهبود فضای کسب و کار از سوی مجلس بود.»

نهاوندیان سپس اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: «برای ادامه این حرکت مبارک باید درباره چگونگی تحقق بندهای قانون، اندیشید.»

به اعتقاد وی این مجلس بیش از هر دوره دیگر، مسائل اقتصادی را مورد توجه قرار داد. در این دوره میزان حضور فعالان اقتصادی قابل مقایسه با ادوار گذشته نیست. تا آن‌جا که به همت نمایندگان مجلس، این رویکرد قانونی شده و استفاده از نظرات فعالان اقتصادی به یک اصل قانونی مبدل گشت.

نهاوندیان از توجه ویژه نمایندگان مجلس هشتم نسبت به اتاق تشکر کرده و افزود: «طبق قانون، اتاق مشاور 3 قوه است وی در گذشته نوع نگاه دستگاه‌ها به اتاق این‌گونه نبود؛ با اقدامات مجلس هشتم، این مهم محقق شده و اتاق توانست تا حدودی به‌جایگاه اصلی خود دست یابد. و امیدواریم که این موضوع نهادینه شده و ارتباط خانه مردم و خانه بخش خصوصی مستمر باشد.»

رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که تجربه‌ها تنها به خود ما تعلق ندارند و دیگران نیز باید از آ‌ن‌ها استفاده کنند تشریح کرد: «بنابراین باید راه حلی پیدا کرد تا به کمک آن از تجربیات بهره کافی را ببریم و خطاهای گذشته را تکرار نکنیم.»

وی تأکید کرد: «اگر اتاق می‌تواند در انتقال این تجربیات نقش‌آفرین باشد، کوتاهی نکرده و از شما تقاضا دارد که در انجام این موضوع اتاق را تنها نگذارید.»

نهاوندیان در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: «خوشبختانه طی‌ سال اخیر، پیوند بین پارلمان بخش خصوصی و نمایندگان مردم تقویت شد. یکی از اصول ما در ارتباط با مجلس این بود که از منافع گروه خاصی حمایت نکنیم. در این جلسه از شما می‌خواهیم که ما را نقادی کرده و اعلام کنید که در کدام یک از قسمت‌های کاری خود جناحی یا گروهی اندیشیده‌ایم و نتوانستیم اصل بی‌طرفی را رعایت کنیم.»

نهاوندیان با توجه به آینده اتاق و وظایفی که بر عهده آن گذاشته شده است، تصریح کرد: «در سال‌های گذشته اتاق خود را موظف می‌دانست که متناسب با سیاست‌های اصل 44 و سند چشم‌انداز عمل کند. امروز از جمله وظایف اتاق، ایجاد نظم تشکلی و ساماندهی روابط بین‌المللی و بهبود فضای کسب و کار محسوب می‌شود. محور اساسی اقدامات اتاق این است که بر اساس برنامه پنجم توسعه در راستای اهداف تعیین شده گام بردارد. بنابراین از شما تقاضا دارم که نسبت به انجام هرچه بهتر این برنامه‌ها، اتاق ایران و بخش خصوصی را یاری کنید.»

در ادامه هاشمی، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، تعامل بین اتاق و مجلس را مورد توجه قرار داد و گفت: «خوشبختانه قوانین خوبی در طی این دوره به تصویب رسید اما در مرحله اجرا دچار مشکلاتی شد.

وی انتقال تجربیات را مورد تأیید قرار داد و گفت: «استفاده از تجربیات لازمه کشورداری است. تجربیات به سادگی حاصل نشده و نباید به‌راحتی از کنار آن گذشت. امروز بین اتاق و مجلس رابطه مطلوبی شکل گرفته است و امیدوارم این روند در مجلس نهم نیز ادامه یافته و به کمک آن، نسبت به حل مشکلات اقدام کرد.»

در ادامه، رجایی از کمیسیون کشاورزی مجلس پیش‌نهاد داد: «گروهی متشکل از نخبگان تشکیل داده تا به پی‌گیری مسائل روز اقتصاد بپردازد.»

وی با توجه به قوانین مصوب در این دوره اظهار کرد: «متأسفانه با وجود تصویب قوانین متعدد در خصوص فعال‌سازی بخش خصوصی،‌ هنوز اقتصاد ایران، دولت محور است. امیدوارم که در مجلس نهم این اصل بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.»

سپس فولادگر رئیس کمیسیون اصل 44 مجلس شورای اسلامی، اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار را مورد اشاره قرار داد. این قانون پس از گذشت سه سال تدوین و تصویب شد. و امروز نوبت به اجرای آن رسیده است، مجلس در جهت اجرای این قانون باید وظیفه نظارتی خود را به کار گرفته و اتاق نیز باید پی‌گیری‌های لازم را انجام دهد.

مقدمی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: «اتاق باید به خودباوری بیش‌تری نائل گردد. چرا که مجلس هشتم با جرأت بیش‌تری نسبت به اتاق، در بحث خصوصی‌سازی ورود پیدا کرد. انتظار ما از اتاق ایران به‌عنوان نمایندگان بخش خصوصی این است که از ظرفیت‌های ایجاد شده از طریق مصوبات مجلس،‌ بهتر از گذشته بهره ببرد.

در پایان جلسه،‌ یوسف‌نژاد از کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: «اتاق باید به‌عنوان مشاور سه قوه، از پتانسیل‌های موجود استفاده کند و از طرف دیگر با توجه به این مسئله که مجلس نهم تازه کار خود را آغاز کرده است. اتاق از این فرصت بهره گرفته و مباحث مورد نیاز خود را به مجلس جدید ارائه کرده تا در دستور کار آن قرار گیرد.

تهیه‌کنندگان: سارا ترابی، ادریس هیئتی

تعداد کلیک: ۱,۴۲۵
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.