جمعه، ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
نتایج پیگیری مشکلات صادرات رنگ و تینر وابسته ناشی از دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای
۲۲ تیر ۱۳۹۵ ۰۸:۵۳
به منظور بررسی «مشکلات صادرکنندگان رنگ و تینر وابسته ناشی از دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای، اصلاحیه اردیبهشت ماه سال 1388» ، جلسه کارگروه کارشناسی در تاریخ 1395/04/09و با حضور نمایندگانی از نمایندگانی از وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان توسعه تجارت، گمرک جمهوری اسلامی، سازمان استاندارد ایران، اتاق بازرگانی و اتاق تعاون ایران، و نمایندگان تشکل های مرتبط از جمله تعاونی تولید کنندگان رنگ و محصولات وابسته، و انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین ایران، در محل دبیرخانه کمیته ماده 76 برگزار شد.

نمایندگان انجمن های مرتبط، مهم ترین مشکلات صادرات رنگ و تینر وابسته را فرآیندهای پیچیده و طولانی تعیین شده از سوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مراحل استاندارد سازی کارگروه ماده 12، از جمله درخواست تایید اصالت فاکتور تا رسیدن به منشا خرید از پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و برای ماده اولیه وارداتی نیز تا رسیدن به پروانه گمرکی واردات کالا، و ضرورت ارائه فرمولاسیون تخصصی رنگ به گمرکات کشور مطرح نمودند.

در این جلسه، با توجه به نظرات کارشناسی اعضاء، چنین نتیجه گیری شد که در حال حاضر در تولید رنگ و تینر وابسته، به هیچ شکلی از فرآورده های نفتی "یارانه ای" عنوان شده در دستورالعمل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده نمی شود، همچنین رنگ و تینر وابسته به صورت مظروف و در حجم محدود صادر می شوند، لذا رنگ و تینر وابسته می بایست از شمول دستورالعمل مذکور خارج شوند.

همچنین نظر صریح و مکتوب وزارت صنعت، معدن و تجارت مبتنی بر اینکه صنعت رنگ و رزین در حال حاضر فاقد فرآورده های نفتی یارانه ای می باشند، مورد نظر قرار گرفت.

در پایان این جلسه مقرر شد پیشنهاد حذف رنگ و تینر وابسته (به صورت مظروف صادراتی) از شمول دستورالعمل پیشگیری و مبارزه با قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده¬های نفتی یارانه ای، مصوب سال 1388 ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز" ، توسط دبیرخانه کمیته ماده 76 به آن ستاد محترم ارائه شود.

در ادامه جلسه مذکور و تصمیم فوق الذکر، جلسه دیگری در تاریخ 1395/04/14 در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور نمایندگانی از دبیرخانه کمیته ماده 76، سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، گمرک جمهوری اسلامی، اتاق تعاون ایران به ميزبانی آقای خورشیدی، مدیرکل مبارزه با قاچاق فرآورده های نفتی و نظارت بر حمل و نقل ستاد، برگزار شد.

در این جلسه با توجه به نام گذاری مکرر سال های اخیر با عناوین اقتصادی و بنا به سیاست های توسعه صادرات کشور در سال جاری، عدم سوءپیشینه صادرکنندگان رنگ در زمینه قاچاق کالا و کاهش بیست درصدی صادرات رنگ در سال های گذشته، مصوبات ذیل به عنوان ماحصل این نشست جهت اجرا توسط گمرک جمهوری اسلامی ارائه گردید.

  1. صادرات انواع رزین با توجه به لیست اعلامی به شماره نامه 8032/88/ص مورخ 1388/07/29 مطابق با ماده 20 دستورالعمل پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای، مشمول دستورالعمل مذکور نمی باشد.
  2. با عنایت به اعلام نماینده سازمان ملی استاندارد مبنی بر این که پرونده های کالاهای رنگ و رزین تا کنون برای تعیین ماهیت به کارگروه مرکزی تشخیص ماهیت محصولات نفتی صادراتی سازمان ملی ارسال نشده است، این موضوع موید این نکته است که مفاد دستورالعمل در این خصوص تا کنون اجرا نشده و برخورد گمرک با این نوع محصولات صادراتی مانند کالاهای دیگر انجام گرفته است. لذا نظر به شرایط کنونی و مشکلات فعالان اقتصادی در این حوزه، پیشنهاد شد رویه کنونی گمرک مانند گذشته اجرا و از ارسال پرونده محموله های صادراتی رنگ به کارگروه تعیین ماهیت محصولات مایع نفتی صادراتی سازمان ملی استاندارد اجتناب شود.
  3. صادرات انواع رنگ های دارای پروانه کاربرد علامت ملی استاندارد مطابق با بند 3 ماده 18 دستورالعمل پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای مانند گذشته انجام پذیرد.
  4. مقرر شد صادرات سایر رنگ ها که فاقد هرگونه استاندارد ملی و استاندارد سازی (ماده 12 دستورالعمل) می باشند، به صورت مظروف و تا حجم حداکثر 25 لیتر، بدون طی تشریفات مندرج در فصل سوم دستورالعمل پیشگیری از قاچاق و عرضه خارج از شبکه فرآورده های نفتی یارانه ای، با اخذ تعهد کتبی از صادرکننده و پس از انجام مراحل نمونه برداری برای تعیین ماهیت آزمایشگاه های همکار، انجام پذیرد.
  5. صادرات تینر وابسته به رنگ به صورت مظروف تا 3 لیتر و به میزان حداکثر 30% حجم محموله رنگ صادراتی، با شرایط مندرج در بند 4 بلامانع است.
تعداد کلیک: ۱,۵۷۱
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.