چهارشنبه، ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
بررسی مشکلات مربوط به "مطالبه گزارش حسابرسی رسمی از سوی بانک ها هنگام اعطای تسهیلات" در کارگروه کمیته ماده 76
۱۲ آبان ۱۳۹۴ ۰۸:۵۲
جلسه کارگروه کارشناسی کمیته موضوع ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه در تاریخ 94/08/10 و با حضور نمایندگانی از قوه قضائیه، وزارت راه و شهرسازی، بانک مرکزی، جامعه حسابداران رسمی ایران، اتاق اصناف ایران، اتاق تعاون ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک و کاشان در خصوص بررسی مشکلات مربوط به مطالبه گزارش حسابرسی مورد تأیید جامعه حسابداران رسمی ایران از سوی بانک‌ها هنگام اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی، در دبیرخانه کمیته مذکور برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، نماینده اتاق کاشان به ارائه توضیحاتی در مورد دستور جلسه پرداخت و اظهار داشت: بانک ها هنگام اعطای تسهیلات به واحدهای اقتصادی، از آنان مطالبه گزارش حسابرسی رسمی می نمایند و پس از دریافت گزارش از جامعه حسابداران رسمی ایران اظهارنظر در مورد اصالت چنین گزارشی درخواست می گردد؛ از آنجایی که اظهارنظر جامعه حسابداران رسمی زمان بر بوده و بعضاً به علت عدم دریافت نظر جامعه حسابداران رسمی پرداخت تسهیلات صورت نمی گیرد، این امر مشکلاتی را برای نقدینگی واحدهای اقتصادی ایجاد می نماید.

نماینده جامعه حسابداران رسمی ضمن اشاره به دلایل عدم پاسخگویی آن نهاد نسبت به برخی از استعلامات، پیشنهادات خود را جهت تسهیل و تسریع فرآیند مطالبه گزارش حسابرسی ارائه نمود. نماینده بانک مرکزی، اتاق اصناف و اتاق تعاون ایران نیز توضیحات و نقطه نظرات خود را مطرح نمودند. در ادامه دکتر نیک منش، مدیر اجرایی دبیرخانه کمیته مذکور، به تجمیع موارد پیشنهادی پرداخت و در پایان جلسه مقرر گردید سه مورد از پیشنهادات به شرح ذیل پس از بررسی کارشناسی در دبیرخانه در صحن کمیته مطرح گردند:

  1. جامعه حسابداران رسمی ایران مکلف گردد ظرف مهلت معینی پاسخ استعلام بانک ها (در هر دو حالت تأیید اصالت یا عدم تأیید) را آماده نماید.
  2. تفاهم نامه ای میان جامعه حسابداران رسمی و بانک ها منعقد گردد تا از طریق آن بانک عامل بتواند به صورت موردی به گزارش حسابرسی مورد نظر در سامانه سحر دسترسی پیدا کند.
  3. حد نصاب گردش مالی مورد نیاز واحدهایی تولیدی، بازرگانی و خدماتی که مکلف به انتخاب حسابرس از میان اعضای جامعه حسابداران رسمی هستند افزایش یابد (موضوع بند "ز" ماده 2 آیین نامه اجرایی تبصره 4 قانون استفاده از خدمات تخصصی و حرفه ای حسابداران ذیصلاح به عنوان حسابدار رسمی، مصوب 1379/6/13) تا از این طریق حجم پرونده های ارجاعی به جامعه حسابدران رسمی ایران کاهش یافته و آن نهاد بتواند ضمن انجام وظایف ذاتی خود، فرصت لازم را جهت اعمال نظارت بر گزارشات حسابرسی نیز داشته باشد.
تعداد کلیک: ۱,۴۲۷
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.