بررسی مشکلات قراردادهای خرید تضمینی برق تجدیدپذیر (PPA) در کارگروه تخصصی کمیته ماده 12
در ادامه نشست های بررسی مشکلات احداث نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک، دبیرخانه کمیته ماده 12 اقدام به برگزاری نشست کارشناسی در تاریخ 29 آبان ماه 1396 نمود. در این نشست، نمایندگانی از شرکت های عملیاتی و حقوقی داخلی و بین المللی در حوزه نیروگاه های تجدید پذیر، کمیسیون انرژی اتاق ایران، سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) و سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران، حضور داشتند.

کارگروه_29-08-96_1

ابتدای جلسه، محسن عامری، مدیر بررسی و تنظیم پیشنهادات کمیته، به اقدامات دبیرخانه و جلسات قبلی در جهت رفع مشکلات موجود در مسیر تملک زمین (اراضی ملی و کشاورزی) به منظور تسهیل تامین مالی پروژه های تجدیدپذیر اشاره نمود و توضیح داد که تا کنون، برخی از مشکلات مربوط به قراردادهای اجاره زمین مرتفع شده است، لیکن نشست امروز به موضوع قرارداد خرید تضمینی برق تجدید پذیر (PPA) اختصاص یافته است.

احمد خوانساری، وکیل شرکت حقوقی بین المللی Watson Farley & Williams، ضمن خاطر نشان کردن این موضوع که لازمه انعقاد قرارداد بلند مدتی همچون PPA شناسایی ریسک ها از ابتدا می باشد، به برخی مشکلات موجود در این قرارداد اشاره نمود، از جمله اینکه تغییرات نرخ خرید تضمینی برق نامشخص است و امکان فسخ قرارداد تنها برای خریدار وجود دارد. همچنین در مسیر احداث نیروگاه های تجدید پذیر، پیشنهاد تمدید مدت 6 ماهه پروانه احداث ساتبا را ارائه نمود.

اسماعیل وصاف، مدیر عامل آینده پایندار نیز در ارتباط با یکطرفه بودن قرارداد PPA در قسمت فسخ مشکلاتی را مطرح نمود و ضمنا به معرفی انواع گارانتی ها در ایران پرداخت که عبارت‌اند از فیپا، برای سرمایه گذاری، ساورین‌گارانتی برای تضمین بازپرداخت وام و گارانتی پرداخت (payment)، که تعهدات ساتبا را در صورتیکه سرمایه گذار خارجی باشد، ضمانت کند.

کارگروه_29-08-96_2

بهنام خاتمی، مدیرعامل موسسه حقوقی ثابتی و خاتمی اظهار نمود، وجود امکان فسخ این اختیار را به فروشنده می‌دهد که در صورت عدم پایبندی دولت به قرارداد، وی نیز ملزم به قرارداد باقی نماند چنانکه گاها، نماندن در قرارداد و متضرر نشدن از آن، عین منفعت است.

خاتمی همچنین، در بیان مسائل و مشکلات قرارداد PPA افزود، یکی از موارد ممنوعیت در این قرارداد، انتقال سهم الشرکه بیش از 25 درصد در دوران ساخت است که مبنای آن مبهم بوده و از توسعه پروژه جلوگیری می نماید. دیگر اینکه موضوع جانشینی در قرارداد است که بانک ارائه دهنده وام خصوصا در دوران ساخت را با محدودیت مواجه می‌کند و نهایتا مهمترین مورد، مساله حل اختلاف است که باید حل اختلاف به مرجع ثالث واگذار گردد.

محمد حسن غفاری، مدیر عامل آیسا، به موافقتنامه مشارکت عمومی خصوصی تهیه شده توسط سازمان برنامه اشاره نمود که عمده ابهامات و نگرانی های سرمایه گذار خارجی را برطرف نمود است و در موضوع فسخ نیز بسیار خوب نگارش شده است.

در ادامه، ادوارد کونن، سرمایه گذار خارجی شرکت ABO Wind، به فعالیت دوساله این شرکت در ایران اشاره نمود و اینکه برای ادامه فعالیت به دنبال این هستند که قرارداد PPA به سطحی از استانداردهای بین المللی برسد تا سرمایه گذاری بلند مدت در تجدیدپذیرها را با امنیت همراه کند.

کارگروه_29-08-96_3

مشکان مشکور، مدیر موسسه مشاوران بین المللی سنگلج و مشاور حقوقی ساتبا نیز به بیان دیگر مشکلات سرمایه‌گذاری در تجدیدپذیرها پرداخت از جمله مشکلات تملک زمین، محدودیت های سهم سرمایه گذار خارجی و نیز تضامین نامتناسب قرارداد خصوصا زمانیکه سرمایه گذار داخلی متقاضی آن است.

سیروس سلیمی پور، مشاور کمیسیون انرژی نیز این درخواست را مطرح نمود که ساتبا ضمن تکمیل و تجمیع نظرات در مورد قرارداد PPA از طریق کمیته ماده 12، به اصلاح بنیادین اسناد بالادستی در این زمینه نیز توجه نمایند.

در نهایت زعفرانچی‌زاده، مدیرکل دفتر مشارکت های غیر دولتی ساتبا بیان نمود که متن قرارداد PPA در حال تغییر است و بعضی از مشکلات مطروحه در این جلسه، در پیش نویس جدید برطرف شده است از جمله اضافه شدن حق فسخ برای فروشنده و الحاق شرایط فورس ماژور به قرارداد؛ و ضمن آنکه نسخه پیش نویس قرارداد را در اختیار دبیرخانه کمیته قرار داد تا از طریق دبیرخانه بین حاضرین در توزیع گردد، ابراز نمود که ساتبا آمادگی دارد تا پیش از تصویب نهایی متن قرارداد، نظر اعضای جلسه و ذینفعان را اخذ نموده و لحاظ نماید؛ براین اساس در پایان مقرر گردید جلسه ای با حضور نمایندگان دبیرخانه کمیته ماده 12، فعالان بخش خصوصی، سازمان سرمایه گذاری و کمکهای اقتصادی و فنی ایران و سایر حاضرین در جلسه، در محل سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق ایران (ساتبا) برای بررسی تکمیلی قرارداد PPA تشکیل گردد.

۱۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۳۹
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.