جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
در نشست کارگروه کمیته حمایت از کسب‌وکار مطرح شد؛ ابلاغیه دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی درباره نهاده‌های دامی اصلاح می‌شود
۲۶ آذر ۱۴۰۱ ۱۱:۲۵
ابلاغیه اخیر دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در حوزه واردات نهاده‌های دامی به دلیل ابهام در بندهای آن، مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد.

01-09-23_1

واردکنندگان نهاده‌های دامی معتقدند ابلاغیه شماره 1401/540/47537 مورخ 1401/06/15 دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی مبهم بوده و در اجرا چالش‌هایی را ایجاد کرده است، بنابراین در نشست کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب‌وکار مقرر شد این ابلاغیه، مورد بازنگری قرار گرفته و اصلاح شود.

اعضای کارگروه تخصصی کمیته حمایت از کسب و کار در نشست اخیر به بررسی مشکلات مربوط به ابلاغیه شماره 1401/540/47537 مورخ 1401/06/15دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی پرداختند. این جلسه در تاریخ 1401/09/23 با حضور نمایندگانی از اتاق ایران، اتاق تعاون، اتاق اصناف، اتحادیه واردکنندگان نهاده های دامی، کنفدراسیون صادرات، انجمن صنایع خوراک دام و طیور، قوه قضاییه کشور، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت اقتصاد و امور دارایی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، گمرک جمهوری اسلامی ایران، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و سازمان تعزیرات حکومتی، برگزار شد.

دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی در 15 شهریورماه سال جاری، دستورالعملی را صادر کرد که ناظر بر تبصره 2 از ماده 1 مصوبه شماره 62793 مرداد سال 1397 هیأت وزیران و بر اساس ارز رسمی 4200 تومانی در مقطع تصویب می باشد و در بند 2 همان مصوبه، سایر کالاهای وارداتی مشمول ارز سامانه نیما (ارز آزاد) و معاف از الزامات تبصره 2 بند 1 بوده است. با توجه به منسوخ شدن موضوع ماده 1 و حذف ارز 4200 تومانی از اقتصاد، حفظ و تداوم و تأکید بر لزوم اجرای شرایط قبلی دخالت در فعالیت‌های اقتصادی آزاد و مغایر حقوق تجاری فعالان و فاقد وجاهت حقوقی است.

بنابراین اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران موضوع را با دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار در میان گذاشتند تا ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.

به اعتقاد بخش خصوصی چنانچه قبل از صدور این ابلاغیه با تشکل‌های مربوط به این حوزه مشورت می‌شد، موضوع به صورت جامع­تر دیده شده، ابلاغیه به صورت شفاف‌تر تهیه و سازوکار نظارت با رعایت مسائل حقوقی از ابتدای زنجیره تعریف می‌گردید.

در واکنش به اظهارات نمایندگان بخش خصوصی، مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی از دامدارانی گفت که چندین ماه قبل و حتی حدود یک سال گذشته پول خود را برای خرید نهاده، واریز کرده اند اما هنوز از شرکت فروشنده، نهاده خریداری شده را دریافت نکرده اند. پیگیری این مسائل موجب شد تا ابلاغیه موردنظر درباره پرونده‌هایی که همچنان به نهاده‌های وارد شده با ارز ترجیحی مربوط می‌شوند، صادر شود.

بر اساس اظهارات او در دستورالعمل موردنظر به نهاده‌های ارز ترجیحی اشاره شده است چون هنوز نهاده‌های وارد شده با ارز ترجیحی در سطح بازار وجود دارند و پرونده‌های شکایت در این رابطه هنوز جاری است. از سوی دیگر حسابرسی کالایی مربوط به کالاهای وارد شده با ارز ترجیحی در دستورکار قرار دارد و در این ارتباط به همراهی و همکاری تشکل‌ها نیاز داریم.

این مقام مسئول ادامه داد: این دستورالعمل ارتباطی با نهاده‌های خریداری شده با ارز نیمایی ندارد و تنها به ارز ترجیحی که در گذشته طبق قانون جاری بوده است، مربوط می‌شود. اگر در استانی خلاف دستورالعمل ابلاغی اجرا شده به صورت موردی رسیدگی خواهد شد.

در نهایت با توجه به آنچه در این جلسه عنوان شد، بازنگری و اصلاح ابلاغیه دفتر بازرسی وزارت جهاد کشاورزی در دستورکار قرار گرفت و مقرر شد این موضوع در چارچوب جلسه‌ای در دفتر بازرسی و نظارت وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت اتحادیه واردکنندگان نهاده های دام و طیور انجام شود و پیشنهاد شد بخش حقوقی دستگاه‌ها در جریان تهیه دستورالعمل‌ها و ابلاغیه‌ها ورود کنند تا از تدوین متون مبهم جلوگیری شود. همچنین مقرر شد انجمن وارد کنندگان نهاده های دام و طیور لیست موردی شرکت های واردکننده نهاده با ارز نیمایی که در برخی از استان ها به دلیل برداشت اشتباه از ابلاغیه دچار مشکل شده اند را به سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت جهاد کشاورزی جهت بررسی و انجام اقدام لازم اعلام نماید.

تعداد کلیک: ۳۰۵
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.