جمعه، ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
بررسی مراتب اعتراض نسبت به تهیه استاندارد جدید (2909-1) خرپا و تیرچه و پیامدهای فنی و اقتصادی آن
۱۷ آذر ۱۳۹۷ ۱۳:۵۱
حسب درخواست اتاق اصناف ایران و بنا بر گزارشات واصله از سوی برخی فعالان صنف تیرچه و بلوک ساختمانی به دبیرخانه کمیته ماده 12، در پی تهیه استاندارد جدید برای صنف مذکور به شماره (2909-1) و مشکلاتی که برای ایشان بوجود آمده است، روز سه شنبه 6 آذرماه 97، دبیرخانه کمیته اقدام به برگزاری نشست کارشناسی با حضور مسئولان دولتی و فعالان و نمایندگان تشکل‌های بخش خصوصی نمود.

کارگروه_06-08-97_1

در این جلسه نمایندگانی از سازمان ملی استاندارد، مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی، سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مرکز ملی رقابت، استانداری تهران، اشخاص متخصص در حوزه جوش و فعالان تشکل های مرتبط از جمله انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران، انجمن تیرچه سازان استان تهران و انجمن تیرچه و بلوک استان تهران حضور یافتند.

ابتدا علی چاغروند، مدیر پژوهشی دبیرخانه کمیته ماده 12 عنوان نمود که حسب اظهار این گروه از فعالان بخش خصوصی، در استاندارد جدید بکارگیری روش استفاده از دستگاه جوش قوس الکتیریکی با گاز محافظ غیر مجاز دانسته شده است ضمنا اعلام شده که استاندارد جدید تیرچه ساختمانی، استفاده از تجهیزاتی را برای ادامه تولید به این صنف الزام می نماید که اولا محصول نهایی را از حیث استاندارد با اخلال مواجه می نماید و ثانیا مشکلاتی را از جهت نیاز به افزایش سرمایه‌گذاری، به میزان قابل توجهی بوجود می آورد. لذا از آنجا که بررسی موارد مطروحه، نیازمند کارشناسی فنی و تخصصی می‌باشد، برای این منظور و نیز یافتن راهکار برون‌رفت از مشکلات بوجود آمده، این نشست برگزار شده است.

جلیل عیوضی، عضو اتحادیه مصالح فروشان استان البرز و مشاور انجمن تیرچه استان تهران، در ورود به موضوع عنوان می نماید که استاندارد 2909 مربوط به تیرچه های بتونی است که از حدود 80 سال پیش در ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند به‌نحویکه تیرچه از ابتدا به چند روش تهیه می شده است، جوش دستی، قلاب بافی و جوش اتوماتیک و از زمانی که این فعالیت مشمول استاندارد اجباری 2909 شده است نتایج آزمون محصول از هر سه روش مورد پذیرش قرار می گرفته است سال 95 این استاندارد ویرایش و در سال 96 ابلاغ می شود. تغییرات ایجاد شده در ویرایش جدید هم از جهت فنی و هم از جهت اجرایی واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه نموده است. در بعد فنی پس از اینکه برخی واحدها شروع به انطیاق با این استاندارد نمودند، در عمل با این موضوع مواجه شدند که محصول نهایی کیفیت پایین تری از قبل دارد و ضمنا الزاماتی را اجبار می نماید که گویی هدف در نهایت هدایت تولید کننده به استفاده از دستگاه در فرایند جوش است از جمله اجباری کردن زیگزاگ پیوسته و زیگزاگ دوبل و همچنین ممنوع کردن جوش به روش جوش با گاز CO2 است.

کارگروه_06-08-97_2

محمد احمدی مقدم، مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع غیرفلزی سازمان ملی استاندارد در پاسخ اظهار می نماید که سازمان استاندارد برای انجام هرکاری فرایندی مشخص دارد، برای تدوین استاندارد های ملی می تواند هم بصورت پژوهش محور عمل نماید و هم از مراجع خارجی استفاده نماید یا ترکیبی از هردو؛ همچنین اذعان می دارد که استاندارد مذکور در سال 95 مورد تجدیدنظر قرار می گیرد اما الان که سال 97 رو به اتمام است و خیلی از واحدها هنوز استاندارد را رعایت نمی کنند. لکن این امکان وجود دارد که اگر شخصی معترض به این استاندارد باشد به سازمان اعلام نماید تا بررسی صورت گیرد.

سید علیرضا مجتبوی، رئیس گروه ساختمانی و معدنی دفتر نظارت بر اجرای استاندارد غیرفلزی سازمان ملی استاندارد نیز در ادامه سیر تغییرات این استاندارد را ارائه نمود و بیان داشت که از سال 88 بر ماشینی شدن جوش تاکید شده است؛ همچنین افزود بخش‌هایی از استاندارد مورد استفاده قرار گرفته است که سهل گیرانه‌تر باشد اما در آن تاکید شده است که کلیه میلگردها بعد از انفصال از خرپا، باید مطابق با الزامات استاندارد ملی ایران به شماره 3132 یا 11558 باشد بعبارتی فرایند تولید خرپا نباید منجر به خروج ویژگی های میلگرد از الزامات استانداردهای اولیه اش شود.

کیان خلیلی جهرمی، کارشناس مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی، اذعان می نماید که در تدوین استاندارد 1-2909 در سال 95 از ما دعوت شد که در کمیته مربوطه حضور داشته باشیم مطالبی در آن جلسه عنوان شد و مطالبی هم از قبل ما عنوان کرده بودیم که در بازنگری این استاندارد مدنظر قرار بگیرد که عمدتا لحاظ شد؛ در نهایت استانداردی که بیرون آمد صراحتا ننوشته که تیرچه باید ماشینی تهیه شود، اگر می نوشتند که این استاندارد فقط تولید تیرچه های ماشینی را شامل می شود تکلیف روشن بود ولی ضوابطی که اینجا نوشته شده تولیدکننده را طوری هدایت می‌کند که ناگزیر به سمت تولید تیرچه بصورت ماشینی برود.

کارگروه_06-08-97_3

بابک کرم بارنگی، رئیس هیأت مدیره انجمن تیرچه و بلوک استان تهران نیز بعنوان دیگر تشکل مرتبط بیان داشت که ایشان در سال 94 بعنوان نماینده صنف مخالفت هایی را با حذف جوش به روش CO2 داشته اند اما پس از جلسات متعدد با کارشناسان سازمان استاندارد در نهایت متقاعد شده‌اند که به اجرای استاندارد جدید تمکین نمایند. ضمنا در مورد دستگاه های موجود در بازار می افزاید که، هم دستگاه وارداتی داریم و هم ساخت داخل، داخلی ها 4 شرکت هستند و دوتای آنها دانش بنیان هستند. همچنین در مورد استاندارد جدید هم اذعان نمودند که با وضع آن، تغییرات بنیادین در تیرچه ایجاد شده است چون در تولید بصورت ماشینی، خطای انسانی حذف می شود. وی همچنین چنین اظهار می کند که استان تهران نسبت به استان های دیگر در مصالح ساختمانی عقب افتاده تر است و استان های دیگر در استفاده از دستگاه پیشرو بوده اند.

امیرحسین کوکبی، استاد دانشگاه شریف که بعنوان متخصص در حوزه جوش در جلسه دعوت شده بود، بیان می دارد که ورود دانش فنی حتمن باید با نظر یکی از اساتید دانشگاهی باشد که ذینفع موضوع نباشند. وی همچنین افزود یکی از مشکلات این است که دستورالعمل ها تولیدکننده را به سمت استفاده از یک مورد مشخص هدایت می کنند در حالیکه می توان با روشی دیگر همان نتیجه را حاصل نمود. لذا بهتر این است که هردو روش از لحاض فنی مقایسه شوند چرا که ما قادر به اندازه گیری خطا در آزمایش هستیم. از نظر کوکبی، سخت گیری باید این باشد که سیم جوش CO2 چه باشد و جوشکار چه توانایی هایی داشته باشد با توجه به اینکه گواهینامه های جوشکاری مدت دار است و چه تست هایی باید جواب داده شود خصوصا اینکه سیستم های اتومات هم خالی از اشتباه نیستند.

شهاب سعادت نژاد، رئیس انجمن سازندگان مسکن و ساختمان شهر تهران نیز بعنوان مصرف کننده اشاره می نماید که استاندارد جدید در نسخه اصلاحی آزمایش محصول بعد از جوش را حذف کرده است و در جلسه تدوین آن مرکز تحقیقات وزارت راه حضور نداشته است.

کارگروه_06-08-97_4

در طول جلسه سایر تولیدکنندگان به روش ماشینی و CO2 نیز هریک مزایا و معایبی را عنوان نمودند که در نهایت مقرر شد تشکل های ذیربط مدارک و مستندات خود را جهت بررسی بیشتر به دبیرخانه کمیته ارسال نمایند و دبیرخانه پس از بررسی تکمیلی در مورد طرح موضوع در صحن کمیته تصمیم گیری نماید.

تعداد کلیک: ۱,۵۷۳
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.