پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بررسی علت توقف انعقاد و تمدید قراردادهای دوجانبه فروش برق با مشترکین بالای 5 مگاوات
۲۰ شهریور ۱۳۹۷ ۱۴:۵۹
بنا بر دستورالعمل بند «و» ماده 133 قانون برنامه پنجم توسعه، مصرف‌کنندگان سطح انتقال و فوق توزیع و همچنین مصرف‌کنندگان با قدرت بیش از پنج مگاوات شرکت‌های توزیع می‌بایست حداقل دوسوم انرژی مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی و یا انعقاد قرارداد دوجانبه با نیروگاه‌های غیردولتی تأمین نمایند لکن اخیرا شرکت توانیر، انعقاد یا تمدید الحاقیه قرارداد دوجانبه را متوقف نموده است که برای بررسی این موضوع، کارگروه کارشناسی کمیته ماده 12 روز یکشنبه 97/06/18 تشکیل جلسه داد.

کارگروه_18-06-97_1

در این کارگروه نمایندگانی از شرکت توانیر، شرکت مدیریت شبکه برق ایران، سازمان برنامه و بودجه، بورس انرژی ایران و معاونت حقوقی رییس جمهور حضور یافتند. از بخش خصوصی نیز نمایندگان کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران، سندیکای شرکت های تولیدکننده برق، سندیکای صنعت برق ایران و انجمن صنفی کارفرمایی شرکت‌های توزیع برق در جلسه حاضر شدند.

ابتدا علی چاغروند، مدیر پژوهشی دبیرخانه شورا با قرائت دستورجلسه به طرح مشکل پرداخت و اذعان نمود که بنا به اظهار کمسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق ایران، شرکت توانیر طی بخشنامه ای (به تصویر پیوست) به تمامی شرکت های توزیع برق، انعقاد یا تمدید الحاقیه قرارداد دوجانبه با مشترکین بالای 5 مگاوات را متوقف نموده است و این اقدام باعث شده است تولیدکنندگان برق که با مشکل عدم وصول مطالبات خود از دولت مواجه بودند، با مشکل دیگری نیز روبرو شوند و بیش از پیش در تنگنای شدید مالی قرار گیرند.

ابراهیم خوش‌گفتار، عضو سندیکای شرکت های تولیدکننده برق ضمن تأیید مشکلات مطروحه اضافه نمود که علی رغم اینکه 65 درصد برق تولیدی توسط بخش خصوصی تأمین می شود لکن در تصمیم‌گیری‌های وزارت نیرو هیچگونه نظری از ایشان پرسیده نمی شود.

فرید فیاض منش، مدیر کل دفتر برنامه ریزی تلفیقی شرکت توانیر، اذعان نمود به دلیل اینکه مهلت اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و متعاقبا دستورالعمل بند «و» ماده 133 این قانون که مبین تعیین نرخ ترانزیت بوده است به اتمام رسیده و ضمنا پیگری های وزارت نیرو از سازمان برنامه جهت افزایش نرخ بی نتیجه مانده است، شرکت توانیر تا تعیین تکلیف نرخ جدید، مانع انعقاد قرارداد یا تمدید الحاقیه قرارداد دوجانبه یا خرید از بورس انرژی با مشترکین موجود با قدرت بیش از پنج مگاوات خواهد شد.

کارگروه_18-06-97_2

بهروز احمدی نیز که به نمایندگی از شرکت مدیریت شبکه برق ایران در این جلسه حضور یافته بود بر این موضوع تأکید نمود که نرخ ترانزیت فعلی از سال 91 تاکنون تغییر نکرده است.

محمد حسین عسگری، مدیر عملیات بازار بورس انرژی ایران در ادامه با اشاره به اقدامات موثر وزارت نیرو در سنوات گذشته در جهت راه اندازی بورس انرژی و فعال نمودن قراردادهای دوجانبه اظهار نمود که براساس مصوبه سال 95 هیأت وزیران، وزارت نیرو این امکان را دارد که همچنان نرخ ترانزیت را مطابق رویه جاری بصورت علی الحساب دریافت نماید و لزومی به ایجاد مانع برای انعقاد قراردادها وجود ندارد. وی همچنین به وجود تبعیض قیمتی برای دو گروه از متقاضیان اشاره نمود که در بخشنامه توانیر از یکدیگر تفکیک شده اند؛ مشترکین بیش از 5 مگاوات و متقاضیان جدید یا مشترکین موجود متقاضی افزایش قدرت که همچنان امکان انعقاد قرارداد برای آنها وجود دارد و دریافت نرخ از ایشان بصورت علی الحساب خواهد بود.

هادی سعادتمندی، رئیس گروه انرژی سازمان برنامه و بودجه نیز در ارتباط با وضعیت تعیین جدید ترانزیت اعلام نمود که علت تأخیر اعلام نرخ جدید، ایراد کمیسیون صنعت شورای اقتصاد بوده است که بایستی ذینفع اصلی موضوع یعنی دفتر صنعت سازمان برنامه با استعلام از وزارتخانه مربوطه نسبت به نرخ جدید اظهار نظر نماید.

ولی رستمی، نماینده معاونت حقوقی ریاست جمهوری پس از استماع نظرات حاضرین به چند نکته اشاره نمود، اولا اینکه مصوبه سال 94 هیات وزیران به اعتبار اصل 138 قانون اساسی وضع شده است و اگر چه مدت اجرای ق.ب.پ به اتمام رسیده است لکن مصوبه می تواند به قوت خود باقی بماند، ضمنا مصوبه سال 95 نیز دریافت نرخ ترانزیت بصورت علی الحساب تا زمان تعیین نرخ جدید را مجاز می داند ولذا به این اعتبار توانیر نمی تواند اقدام به منع انعقاد قرارداد نماید، ضمن اینکه وجود تبعیض قیمتی نیز خود مشکلی است که می تواند در شورای رقابت مورد بررسی و پیگیری قرار گیرد. وی همچنین به موضوع تدوین و تصویب اساسنامه رگولاتوری برق اشاره نمود که درصورت وقوع رافع بسیاری مشکلات صنعت برق خواهد بود.

کارگروه_18-06-97_3

نهایتا جمعبندی جلسه بدین ترتیب صورت گرفت که اولا درخواست لغو بخشنامه توانیر و ضمنا توصیه به تسریع اعلام نرخ جدید به سازمان برنامه، از سوی دبیرخانه در صحن کمیته ماده 12 مطرح گردد همچنین موضوع تبعیض قیمتی دو گروه از متقاضیان نیز مورد بررسی و درصورت لزوم به شورای رقابت ارجاع گردد.

شایان ذکر است بنا به اظهار نماینده توانیر، این شرکت در صدد صدور بخشنامه جدید، دال بر توقف انعقاد قرار با متقاضیان جدید نیز می باشد و از این حیث دیگر تبعیضی وجود نخواهد داشت.

تعداد کلیک: ۱,۱۴۸
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.