پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳
ضرورت حمایت از تولید ادوات، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و پیشنهاد افزایش تعرفه واردات برخی از تجهیزات تولید داخل
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۳۳
در راستای حمایت از صنایع داخلی و لزوم حمایت از کالای ایرانی در سال جاری، دبیرخانه کمیته ماده 12 حسب اولویت های کاری مصوب در اولین جلسه سال 1397 خود مبنی بر طرح و بررسی مشکلات تولیدکنندگان داخلی، به منظور بررسی ضرورت افزایش تعرفه واردات برخی ادوات، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی اقدام به تشکیل کارگروه تخصصی نمود.

کارگروه_16-02-97_1

این نشست روز یکشنبه مورخ 97/02/16 با حضور نمایندگانی از مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی، دفتر صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت، دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی، اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان ماشین ها و ادوات کشاورزی ایران، جمعی از تولیدکنندگان ماشین آلات کشاورزی، اتاق اصناف ایران، معاونت خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران و قوه قضایی برگزار گردید.

ابتدای جلسه علی چاغروند، مدیر پزوهش های حرفه ای و کسب و کار دبیرخانه کمیته به طرح مشکلات واحدهای تولیدکننده ادوات، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی پرداخت و اذعان نمود که کراراً این مشکلات از طریق سازندگان و یا NGO مربوطه به صورت مکاتبات، مذاکرات مستقیم به دبیرخانه‌ شورای گفت‌وگو و یا کمیته ماده 12، رسانده شده است و یکی از مهمترین معضلاتی که هم اکنون واحدهای تولیدی را تهدید می کند عبارت است از ورود بی رویه انواع ماشین های کشاورزی با حقوق و عوارض گمرکی اندک.

در ادامه، علی روانستان، مدیرعامل شرکت صدرآزما بعنوان یکی از تولیدکنندگان بخش خصوصی اظهار نمود که ماشین تولیدی این شرکت که یک محصول دانش بنیان بوده و ثبت اختراع آن نیز صورت گرفته است متاسفانه کپی برداری شده و هم اکنون با تعرفه 5 درصد از کش.ر ترکیه وارد می‎شود. وی همچنین تکمیل نمود که این صنعت با واردات مخالف نیست لیکن به دلیل عدم وجود شرایط رقابت برابر و باتوجه به مشکلات متعددی که گریبانگیر صنعت و تولید این کشور است، وضع عوارض گمرکی ناچیز مزید بر علت شده است. وی همچنین به سابقه درخواست افزایش تعرفه مطروحه به کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات اشاره نمود که بی نتیجه مانده است.

حمیدرضا نامی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین آلات، ادوات و تجهیزات کشاورزی نیز در طرح مشکلات این صنعت به این موضوع اشاره نمود که متاسفانه واردات بی رویه ماشین آلات کشاورزی خصوصا از کشور ترکیه این صنعت را با بحران جدی مواجه نموده است و ابراز تاسف نمود که با ادامه این روند سرنوشت مشابه صنایع نساجی برای این صنعت رقم خواهد خورد.

کارگروه_16-02-97_2

علی مولایی، مدیر خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران بعنوان عضو کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک ناعضای جلسه در جریان روند طرح درخواست های مربوط به افزایش تعرفه در صحن کمیسیون قرار داد. وی اذعان داشت که در جریان طرح درخواست افزایش تعرفه های ماشین آلات کشاورزی عموما تقابل نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت با نماینده وزارت جهاد کشاورزی و نتیجه آن در روند آرا اثرگذار است و پیشنهاد نمود پیش از طرح درخواست افزایش تعرفه، فعالان بخش خصوصی توضیحات و استدلال های خود را به وزارت جهاد ارائه نموده و ایشان را اقتاع نمیاند.

نسرین هوشمندی، رئیس گروه دبیرخانه کمیسیون ماده یک و نماینده سازمان توسعه تجارت نیز در تکمیل موضوع ادامه داد که بسیاری درخواست های انجمن نسبت به تغییر تعرفه ها در اسفندماه سال گذشته به دبیرخانه واصل شده است و فرصت بررسی آن ها فراهم نبوده است.

اسحاق صدیق، کارشناس وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز بر حمایت این وزارتخانه در جهت افزایش تعرفه واردات ماشین آلات کشاورزی تاکید نمود و اذعان داشت که بسیاری از این ماشین آلات در داخل تولید می شوند و ظرفیت پوشش نیاز داخل را دارا می باشند.

داود سعادت نژاد، نماینده مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به ایرادات وارد بر این وزارتخانه نسب به حمایتش از واردات، اظهار نمود که هدف این مرکز حمایت از مصرف کننده است وی تاکید نمود که این مرکز چنانچه در این مورد به اقناع برسد که در هر نوع ماشین یا تجهیزاتی، تولید داخل کفایت نیاز مصرف کننده را حاصل مینماید نسبت به افزایش تعرفه آن مخالفتی نخواهد داشت.

کارگروه_16-02-97_3

محمدرضا عطارپور، معاون مدیرکل دفتر سیاستگذاری معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور نیز که با توجه به دانش بنیان بودن برخی ماشین الات کشاورزی در جلسه حاضر بود از وجود برنامه این معاوت برای حمایت از محصولات دانش بنیان خبر داد به نحویکه این برنامه ها تحت عنوان برنامه ساخت ایران، در جهت هدایت خریدهای بخش دولتی از محصولات داخلی و تسهیل خریدهای بخش خصوصی تدوین شده است. وی همچنین اعلام آمادگی نمود که این معاونت می تواند با وزارت جهاد در راستای حمایت از تولیدات محصولات دانش بنیان در حوزه تجهیزات کشاورزی، انعقاد تفاهم نماید.

در نهایت جمعبندی جلسه به این ترتیب صورت گرفت که فهرست ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی که توسط انجمن و سایر فعالان بخش خصوصی مورد درخواست تغییر تعرفه می باشند توسط دبیرخانه تهیه گردد و این دبیرخانه با همکاری معاونت خدمات فنی و بازرگانی اتاق ایران بعنوان عضو کمیسیون ماده یک، نحوه طرح آن در صحن کمیسیون را بررسی نمایند.

همچنین مقرر گردید سایر مشکلات حوزه تولید ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی نیز توسط انجمن به دبیرخانه ارائه گردد و بسته پیشنهادی حمایت از این صنعت موضوع جلسات آتی کمیته ماده 12 باشد.

تعداد کلیک: ۱,۱۱۶
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.