پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
بررسی مراتب اعتراض به نحوه اجرای ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی و رأی شورای عالی معادن در خصوص مالکیت دولت بر فیلتر کیک‌های روی در کمیته ماده 12
۱۹ اسفند ۱۳۹۶ ۱۲:۱۳
در این نشست حسین سلاح ورزی، نایب‌رئیس اتاق ایران و قائم ‌مقام دبیر کمیته ماده ۱۲ در خصوص اعتراض کارفرمایان نسبت به نحوه اجرای ماده ۵ قانون بیمه اجتماعی کارگران گفت: در سال 1386 نحوه محاسبه پرداخت حق بیمه به صورت هر متر مربع زیر بنا بود. این امر در حوزه ساخت‌وساز ساختمان و انبوه‌سازی مسکن مشکلاتی را به وجود آورد. در نتیجه به دلیل مشکلات ناشی از اجرای این قانون در سال ۹۳ قانون اصلاح شد و نحوه محاسبه به روش دریافت ۷ درصد حق بیمه سهم بیمه شده (از کارگر) و ۱۵ درصد مجموع عوارض صدور پروانه (از مالک) تغییر کرد.

کمیته_14-12-96_1

وی ادامه داد: از آنجا که در قانون به مجموع عوارض صدور پروانه اشاره شده و مشخص نیست که کدام عوارض مشمول این 15 درصد می‌شوند، اختلاف‌هایی بین سازمان تأمین اجتماعی و سازمان شهرداری‌ها به وجود آمد.

نایب‌رئیس اتاق ایران از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بین این دو سازمان در مورد عوارض مشمول 15 درصد حق بیمه سخن گفت و افزود: متأسفانه در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی معتقد است تفاهم انجام شده نیز کارساز نیست، بنابراین آن را اجرا نمی‌کند.

کمیته_14-12-96_2

وی ادامه داد: به اعتقاد فعالان اقتصادی تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان شهرداری‌ها و تأمین اجتماعی به امضا رسیده بود می‌تواند تا حدی مشکلات این حوزه را حل کند، اما عدم اجرای این تفاهم‌نامه از سوی سازمان تأمین اجتماعی مشکلاتی برای کارفرمایان ایجاد کرده است، بنابراین یکی از پیشنهادات بخش خصوصی این است که سازمان تأمین اجتماعی و شهرداری‌ها ملزم به اصلاح تفاهم‌نامه و اجرای آن شوند.

با توجه به اینکه سازمان تأمین اجتماعی معتقد است این تفاهم‌نامه هیچ مشکلی را حل نمی‌کند پیشنهاد اصلاح کامل قانون را داد. در نهایت مقرر شد معاونت حقوقی ریاست جمهوری جلسه ای با حضور نمایندگان تام الاختیار سازمان تامین اجتماعی، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور و کمیته ماده 12 و نمایندگان بخش خصوصی ازجمله کانون سراسری انجمن های صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران برگزار نماید و سر فصل های عوارض موضوع ماده 5 قانون بیمه اجتماعی کارگران ساختمانی را مشخص و ابلاغ نماید، همچنین در خصوص تقسیط حق بیمه کارگران ساختمانی، شرایط پذیرش لیست ارائه شده کارگران از سوی کارفرما و حق بیمه کارگران قرار دادهای پیمانکاری تصمیم گیری گردد.

کمیته_14-12-96_3

همچنین در این نشست موضوع اعتراض واحدهای تولیدی شمش روی شهرک صنعتی روی زنجان به رأی اخیر شورای عالی معادن در خصوص مالکیت فیلتر کیک‌های روی، توسط دولت نیز بررسی شد. بهرام شکوری، رئیس کمیسیون معادن اتاق ایران در رابطه با این مسئله گفت: چندی پیش شورای عالی معادن با استناد به ماده 2 و 15 قانون معادن حکمی را صادر کرد مبنی بر اینکه مالکیت کیک‌های روی به دولت داده شده است. این حکم مورد اعتراض فعالان این حوزه قرار گرفت و خواستار بررسی دوباره موضوع در شورای عالی معادن شد که دوباره حکم اول تأیید شد. پس از تأیید دوباره، این واحدها شکایت خود را به دیوان عدالت اداری تقدیم کردند، طبق رای دستور موقت دیوان عدالت اداری، دولت هم اکنون مجاز به تملک دارایی های این شرکت ها نمی باشد و واحد ها نیز مجاز به استفاده از این فیلتر کیک ها نیستند.

کمیته_14-12-96_4

در نهایت دبیرخانه کمیته ماده 12 پیشنهاد داد، نامه‌ای از سوی این دبیرخانه، خطاب به وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت جهت حل مشکل، نسبت به طرح و تصمیم گیری در خصوص "اجازه بهره برداری واحدهای تولیدی شهرک صنعتی روی زنجان، از فیلتر کیک های روی، با کسب نظر از کارشناس مرضی الطرفین و اخذ ضمانت نامه از تولیدکنندگان"، در شورای عالی معادن تا صدور رای نهایی از دیوان عدالت اداری اقدام نماید. همچنین در جلسه شورای عالی معادن، از نمایندگان بخش خصوصی (دبیرخانه کمیته ماده 12، کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران و انجمن سرب و روی ایران)، دعوت به عمل آید.

- نماینده محترم قوه قضائیه حل مشکل و تسریع در صدور رای نهایی در دیوان عدالت اداری را پیگیری نماید.

تعداد کلیک: ۱,۳۶۶
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.