چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازنگری شرایط ممنوع‌الخروج نمودن فعالان اقتصادی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۱۱ بهمن ۱۳۹۵ ۱۴:۲۷
پیرو مصوبه چهل و دومین جلسه کمیته ماده 76، بانک مرکزی در بخشنامه اخیر خود، شرایط ممنوع الخروج نمودن فعالین اقتصادی توسط بانک های عامل را محدودتر نمود تا بانک های نتوانند در صورت مواجهه با تسهیلات گیرندگان بدهکار، به سرعت و ایشان را ممنوع الخروج نمایند.

مصوبه چهل و دومین جلسه کمیته ماده 76 برنامه پنجم توسعه مبنی بر بازنگری در شرایط ممنوع الخروج نمودن فعالین اقتصادی تسهیلات گیرنده از بانک‌ها، منجر به صدور بخشنامه جدید بانک مرکزی به شماره 95/337794 مورخ 95/10/25 شد که می‌تواند تا حد زیادی مشکلات فعالین اقتصادی در خصوص این موضوع را مرتفع نماید.

پیش از این، کمیسیون حمایت قضایی و مالکیت فکری اتاق ایران، مشکلات ممنوع الخروج شدن فعالین اقتصادی را بررسی نموده و در تعامل و همکاری با دبیرخانه کمیته ماده 76، پیشنهاداتی را جهت لحاظ نمودن در شرایط ممنوع الخروجی ارائه کرده بود. ارائه این پیشنهادات در صحن جلسه کمیته ماده 76 مورخ 95/07/05، منجر به ابلاغ مصوبه کمیته به بانک مرکزی توسط معاونت حقوقی رئیس جمهور و سپس صدور بخشنامه جدید مذکور در بانک مرکزی جمهوری شد.

از عمده مطالبی که در این بخشنامه جدید بانک مرکزی لحاظ شده است، می‌توان به الزام آگاه نمودن کتبی افراد پیش از ممنوع‌الخروجی، امکان‌پذیر نبودن ممنوعیت خروج مدیران سابق شرکت‌های بدهکار و همچنین عدم امکان ممنوعیت خروج ضامنین اشاره نمود.

بخشنامه جدید شماره 95/337794 جایگزین بخشنامه قبلی بانک مرکزی در این خصوص به شماره 92/196291 مورخ 92/07/02 گردید و از این پس مبنای عمل بانک‌ها برای درخواست ممنوعیت خروج بدهکاران قرار می‌گیرد. چنانچه بانک‌های عامل برخلاف الزامات بخشنامه جدید اقدام نمایند، بانک مرکزی می‌تواند رأساً نسبت به رفع ممنوعیت خروج افراد مورد نظر اقدام کند و مسئولیت تمامی عواقب امر بر عهده مدیران ذی مدخل بانک عامل خواهد بود.

تعداد کلیک: ۱,۸۷۵
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.