پنج شنبه، ۹ فروردین ۱۴۰۳
بررسی مشکلات مالیاتی اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی و دامداران
۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۴:۰۵
جلسه "بررسی مشکلات مالیات بر درآمد و ارزش افزوده اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی و دامداران مازندران"، در تاریخ 95/08/08 و با حضور نمایندگانی از اتاق بازرگانی ایران، اتاق تعاون ایران، اتحایه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران مازندران، اتحایه سراسری شرکت های تعاونی صنعت مرغداری کشور، اتحادیه ماهیان سردابی و مشاوران مالیاتی کمیته ماده 76 برگزار گردید.

در این جلسه که به میزبانی اتاق تعاون برگزار گردید، نمایندگان اتحادیه شرکت های تعاونی کشاورزی دامداران مازندران ضمن اشاره به معافیت مالیاتی اتحادیه های شرکت های تعاونی ماده 133 قانون مالیات های مستقیم، بیان نمودند که براساس اساسنامه مصوب خود، این اتحادیه موظف است در امر تولیدات دامی، به عضو و غیر عضو یعنی دامداران و کشاورزان، خدمات فنی در چارچوب سیاست های وزارت جهاد کشاورزی ارائه نماید؛ لذا نباید مشمول ارائه خدمات اساسی به غیر تلقی گردد و از این بابت مالیات بر درآمد پرداخت نماید.

زوایای مختلف موضوعات مطروحه توسط حاضرین جلسه مورد بحث و بررسی و کارشناسی قرار گرفت، لذا در این خصوص مقرر گردید که اتاق تعاون ایران جهت استعلام نظر قانونگذار در خصوص تفسیر ماده 133 قانون مالیات های مستقیم، استفساریه ماده 133 ق.م.م در خصوص امکان استفاده شرکت های تعاونی و اتحادیه آن ها از معافیت مالیاتی ناشی از ارائه خدمات به عضو و غیر عضو را از مجلس شورای اسلامی، أخذ نماید.

همچنین در ادامه در خصوص مشکلات مالیات بر ارزش افزوده، اتحادیه شرکت های تعاونی دامداری افزودند که نهاده های اصلاح نژاد دام نظیر اسپرم، جنین منجمد و ازت و تجهیزات اصلاح نژاد دام، ثبت مشخصات و رکورد گیری دام های شیری باید از مالیات بر ارزش افزوده معاف باشند، لیکن بدین دلیل که در متن قانون، این کلمات و عبارات صراحتا ذکر نشده اند، این اتحادیه از این بابت مالیات بر ارزش افزوده پرداخت می نماید؛ لذا درخواست حل این مشکلات را جهت استفاده اتحادیه شرکت های تعاونی سراسر کشور از معافیت مالیاتی مالیات بر ارزش افزوده دامپروری در این خصوص دارند.

در این خصوص نیز مقرر شد اتاق تعاون از معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی در خصوص شمولیت عملیات خرید و فروش نهاده های اصلاح نژاد دام نظیر اسپرم و جنین منجمد شده در زمره امور دام استعلام نماید. بدیهی است در صورت مثبت بودن پاسخ، معافیت مندرج در ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده، برای فعالیت های مذکور نیز قابل استفاده خواهد بود.

در پایان نیز مقرر گردید پس از بررسی پاسخ استعلام های فوق، نتایج به تعاونی های ذینفع اطلاع رسانی شود. سپس در صورت نیاز، پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مربوطه، جهت رفع مشکل تعاونی های کشاورزی و دامداری، در دستور کار جلسات اصلی کمیته ماده 76 قرار خواهد گرفت.

تعداد کلیک: ۲,۰۰۲
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.