پنج شنبه، ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
برگزاری چهل و یکمین نشست کمیته با بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی
۱۷ شهریور ۱۳۹۵ ۱۱:۱۸
چهل و یکمین نشست کمیته موضوع ماده 76 برنامه پنجم توسعه در روز دوشنبه 1395/06/15 به منظور «بررسی نتایج تصمیمات و اقدامات قبلی در خصوص اصلاح تصویب‌نامه شماره 169092/ت 82894 مورخ 1394/12/24 هیئت محترم وزیران مبنی بر اصلاح حقوق گمرکی و سود بازرگانی ورق‌های فولادی و مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی در خصوص تأمین مواد اولیه»، با حضور الهام امین‌زاده و نوروز کهزادی به عنوان اعضای اصلی کمیته، نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق‌ بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق اصناف ایران، نمایندگان سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی و همچنین شرکت‌های تولیدکننده فولاد برگزار شد.

بر اساس اظهارات حسین سلاح‌ورزی، قائم‌مقام دبیر کمیته ماده 76 طی چندین جلسه موضوع اعتراضات سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی مورد بررسی قرار گرفته‌است. طبق ادعای این سندیکا، شرکت فولاد مبارکه اصفهان تعهدات خود نسبت به تولیدکنندگان داخلی را اجرا نکرده و آن‌ها را با مشکلات متعددی در تأمین مواد اولیه خود مواجه نموده‌است. البته موضوع افزایش تعرفه واردات ورق فولاد مسئله دیگری‌ست که بر مشکلات این بخش افزوده است.

وی تصریح کرد: طی هفته‌های گذشته برای پایان بخشیدن به این مشکلات نشستی با حضور نمایندگان دو طرف در دفتر وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برگزار و منتج به تهیه صورتجلسه‌ای شد که طبق گفته‌های رییس و اعضای سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل به طور کامل اجرایی نشده‌است.

مطابق صورتجلسه مذکور شرکت فولاد مبارکه متعهد شده‌است برابر با یک میلیون و 100 هزار تن ورق فولاد گرم با ضخامت 3 و زیر 3 میلی‌متر به شرکت‌های تولیدکننده لوله و پروفیل فولادی تحویل دهد. همچنین دو شرکت نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان نیز هر کدام متعهد به تولید و تحویل 500 هزار تن ورق فولاد با همان ضخامت شده‌اند.

علی محمد ابوئی رییس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی در مورد عملیاتی نشدن تعهدات دو شرکت نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان گفت: این دو شرکت توان تولید این مقدار فولاد را ندارند، بنابراین نمی‌توانند در اجرای تعهدات خود به‌موقع عمل کنند. از طرفی فولاد مبارکه نیز بین ثبت سفارش تا تحویل کالا حدود سه ماه زمان نیاز دارد که این تأخیر موجب کاهش تولیدات لوله و پروفیل در داخل کشور می‌شود.

این فعال اقتصادی همچنین اعلام کرد: پیشنهاد اولیه سندیکا هنگام تهیه دستورجلسه در وزارت صمت، تولید ورق‌های 2 و زیر 2 میلی‌متر بود که در نهایت عدد 3 را در متن آوردند و مورد اعتراض سندیکا قرار گرفت.

این در حالی است که نمایندگان شرکت فولاد مبارکه، بر اهتمام این شرکت در اجرای تعهدات موضوع صورتجلسه تأکید و عملکرد فولاد مبارکه را در این راستا مثبت ارزیابی نمودند.

گفتنی است پس از بررسی ابعاد مختلف اعتراضات مقرر شد صورتجلسه‌ای در جهت تبیین زمان‌بندی و پایش اجرای تعهدات فولاد مبارکه و تطابق حداکثری تولیدات این شرکت با نیازهای اعضای سندیکا توسط کمیته موضوع ماده 76 تدوین و ابلاغ گردد.

تعداد کلیک: ۱,۱۴۸
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.