شنبه، ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بررسی پیشنهاد بازنگری در مقررات مربوط به مساله ذی نفع واحد در تخصیص منابع بانکی
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ۱۳:۰۵
کارگروه کارشناسی کمیته موضوع ماده 76، به منظور بررسی « بازنگری در مقررات مربوط به مساله ذی نفع واحد در تخصیص منابع بانکی » در تاریخ 1395/05/18و با حضور نمایندگانی از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، بانک ملی ایران، اتاق تعاون، اتاق اصناف، و اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی ایران و تهران برگزار شد. حاضرین در جلسه مهم ترین مشکلات دریافت تسهیلات فعالان اقتصادی بخش خصوصی را تعریف قابل تفسیر آیین نامه تسهیلات و تعهدات کلان مصوب 1394/03/23 شورای پول و اعتبار از عبارت ذی نفع واحد و هم چنین نهادهای بزرگ اقتصادی معرفی کرده و اظهار نمودند که این مساله منجر به سوء تعبیر و تفسیر به رای بانک ها گردیده و در نتیجه مشکلاتی را برای فعالین بخش خصوصی بوجود آورده است.

از دیگر موارد مورد اعتراض بخش خصوصی نامه شماره 3258/94 اداره کل مقررات مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی است که ضمن آن شرکت های ذیل نهادها و مجموعه های بزرگ اقتصادی؛ بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، سازمان تامین اجتماعی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از رعایت ضوابط مربوط به ذی نفع واحد مشروط به این که هر یک از هلدینگ های اقتصادی زیر مجموعه آن ها که مستقیما و بدون واسطه تابعه آن ها می باشد به عنوان یک ذی نفع واحد منظور گردند مستثنی شده اند بود.

با توجه به این که این مصوبه خلاف اصل رقابت است، نمایندگان بخش خصوصی بر این عقیده اند که این بخش به دلیل نقش چشمگیری که در توسعه اقتصاد کشور دارد و هم چنین بنا به اصل 40 قانون اساسی که تبعیض ناروا را مطابق قاعده لاضرر مجاز نمی داند، باید مشمول معافیت های تخصیص داده شده به ارگان های نامبرده شوند. ماده 8 قانون اصل 44 نیز بیان می دارد که هر گونه امتیازی که به بخش دولتی داده می شود باید به بخش خصوصی، بخش تعاون و نهادهای عمومی غیر دولتی نیز داده شود.

نماینده بانک مرکزی در این خصوص اظهار داشت که خروج سازمان های مذکور از تعریف ذی نفع واحد به دلیل "عدم ارتباط معنادار" این سازمان ها با یکدیگر بوده است که این اظهار، مورد تایید سایر اعضای حاضر در جلسه قرار نگرفت.

در پایان مقرر شد برای بررسی بیشتر، نظر شورای رقابت نیز اخذ شود و سپس موضوع در صحن جلسه کمیته ماده 76 بررسی گردد.

تعداد کلیک: ۱,۲۴۸
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.