جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
بررسی ماده 19 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی مصوب هیئت‌وزیران به شماره 164733/ت 3538 مورخ 1387/09/13
۱ تیر ۱۳۹۵ ۱۲:۰۲
کارگروه کارشناسی کمیته موضوع ماده 76، به منظور بررسی «ماده 19 آیین‌نامه اجرایی نظارت بهداشتی دامپزشکی مصوب هیئت‌وزیران به شماره 164733/ت 3538 مورخ 1387/09/13 و مشکلات ناشی از آن»، در تاریخ 1395/03/31 و با حضور نمایندگانی از سازمان دامپزشکی کشور، سازمان نظام دامپزشکی کشور، وزارت جهاد کشاورزی، انجمن صنفی مسئولین فنی و ناظرین بهداشتی دامپزشکی، معاونت حقوقی ریاست جمهوری، اتاق اصناف ایران، اتاق تعاون ایران، سازمان شیلات ایران، اتاق‌های بازرگانی صنایع، معادن و کشاروزی ایران و مازندران و همچنین نمایندگانی از تشکل‌های صنعت دامپروری برگزار گردید.

در این نشست نمایندگان بخش خصوصی ضمن تأکید بر لزوم اعمال نظارت بهداشتی از سوی سازمان دامپزشکی، ایراد اصلی را متوجه ساز ‌و‌کار اجرایی چنین نظارتی دانستند. مجید موافق قدیری، رییس هیئت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران، تکلیف واحدهای تولیدی فعال در این حوزه به استخدام مسئولین فنی بهداشتی از شرکت خدماتی تأمین نیروی انسانی نظام سبز سلامت صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام دامپزشکی و پرداخت حقوق آن‌ها بر اساس تعرفه مصوب را در تعارض با قانون کار عنوان داشت و ضمن اشاره به یک‌طرفه و ناعادلانه بودن نمونه قراردادهای تدوین‌شده و همچنین اخذ ضمانت‌نامه از کارفرما به میزان دستمزد 15 ماه مسئول فنی، بر لزوم اصلاح ماده 19 آیین‌نامه و عدم واگذاری مسئولیت حاکمیتی نظارت به پیمانکار تأکید نمود.

از سوی دیگر، محمدرضا صفری، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور و مسعود هاشم زاده، معاون تشخیص و درمان سازمان‌ دامپزشکی، با تأکید بر اهمیت اعمال نظارت و همچنین بررسی کارشناسانه موضوع در هیئت دولت قبل از تصویب آیین‌نامه، از آمادگی خود برای پذیرش پیشنهادات اصلاح دستورالعمل اجرایی ماده 19 آیین‌‌نامه مذکور خبر دادند.

در ادامه حسین سلاح‌ورزی، قائم‌مقام دبیر کمیته موضوع ماده 76، به عدم رعایت مواد 2 و 3 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌و‌کار در تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل مزبور، مبنی بر أخذ نظر از تشکل‌های ذی‌ربط اشاره نمود. وی همچنین افزود ظرفیت بند چ ماده 11 این قانون، در خصوص وظیفه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی مبنی بر ارائه پیشنهاد در رابطه با قراردادهای دستگاه‌های اجرایی با فعالان بخش‌های خصوصی و تعاونی به منظور ایجاد تراضی و منع تحمیل شرایط ناعادلانه به طرف مقابل در این قراردادها، مورد نظر این دبیرخانه است.

در پایان با توجه به نظرات فعالین بخش خصوصی مبنی بر ضرورت بازبینی ماده 19 آیین نامه مورد بحث، مقرر شد پیشنهادات ذیل به عنوان ماحصل این نشست در صحن رسمی کمیته موضوع ماده 76، مورد طرح و بررسی قرار گیرد:

  1. تعیین ردیف بودجه مستقل به منظور تأمین حق‌الزحمه مسئولین فنی بهداشتی توسط سازمان دامپزشکی و عدم تحمیل هزینه‌های نظارت مربوط به سلامت عمومی به بخش خصوصی؛
  2. انعقاد قرارداد مستقیماً فی‌مابین شرکت‌ها و مسئولین فنی بهداشتی و محدودکردن اختیارت سازمان دامپزشکی به نظارت و تأیید صلاحیت آن‌ها، مشابه مکانیزم متخذه در صنایع غذایی و صنایع تجهیزات پزشکی؛
  3. اصلاح ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی در جهت کاهش هزینه‌های واحدهای تولیدی، رفع موانع مربوطه و تصریح به نقش تشکل‌ها در تدوین دستورالعمل‌های مرتبط؛
  4. حذف کلمه «فنی» از عبارت «مسئول فنی بهداشتی» و عدم ورود ناظرین بهداشتی به مسائل فنی خارج از حوزه تخصصی ایشان.
تعداد کلیک: ۲,۰۴۳
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
 
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.