سه شنبه، ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ادامه بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی در خصوص تعرفه وارداتی ورق‌های زیر سه میلی‌متر در نشست تکمیلی کمیته موضوع ماده 76
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ ۱۴:۲۶
نشست تکمیلی کمیته ماده 76 جهت ادامه رسیدگی به درخواست‌های سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی مبنی بر کاهش تعرفه‌های وارداتی مواد اولیه لازم در تولید لوله و پروفیل‌‌های فولادی و فروش ورق‌های فولادی تولید داخل به قیمت جهانی در راستای حفظ قدرت رقابت‌پذیری محصولات تولیدی در بازار‌های خارجی، در روز دوشنبه 95/2/13 در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

اعضای کمیته موضوع ماده 76، به منظور بررسی مشکلات تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی برای دومین بار این موضوع را در دستورکار قرار دادند؛ هرچند در نهایت، رسیدن به نتیجه و حل چالش‌های مطرح شده به جلسه بعدی موکول شد.

در این نشست که با ریاست نوروز کهزادی، معاون مالی، پشتیبانی و عمرانی قوه قضائیه برگزار شد، جعفر سرقینی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، شاپور محمدی معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی، اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌‌های فولادی، سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه و دیگر مدیران و اعضای هیئت مدیره شرکت‌های تولید فولاد در کشور حضور داشتند.

نخست ادعای اعضای سندیکا در خصوص فروش گران‌تر ورق‌های تولیدی به تولیدکنندگان لوله و پروفیل در داخل نسبت به بازارهای خارجی مورد توجه کهزادی قرار گرفت و تصریح کرد: قبل از هر چیز باید مطمئن شویم که آیا این ادعا صحت دارد یا خیر؟

بر اساس اظهارات وی، شأن کمیته ماده 76 حل مشکلات از طریق تفاهم و رسیدن به راهکاری واحد است.

مظفر علیخانی معاون امور فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران که در عین حال به عنوان نماینده اتاق ایران در کمیسیون ماده یک نیز حضور پیدا می‌کند، در خصوص خواسته بخش خصوصی مبنی بر کاهش تعرفه واردات مواد اولیه تولید لوله و پروفیل که در رأس آن ها ورق‌های زیر سه میلی‌متر است، گفت: اختلاف به وجود امده در داخل یک زنجیره تولید بوده و توجه داشته‌باشیم که هر دو طرف برای ادامه فعالیت خود به یک‌دیگر نیاز دارند.

وی تأکید کرد: وجود هم‌سویی در وزارت صنعت، معدن و تجارت بحث کلیدی است که باید رعایت شود. به طور قطع از همان ابتدا که ادغام دو وزارتخانه صنعت و بازرگانی اتفاق افتاد، هدف ایجاد هم‌سویی بین صنعت و تجارت بود. بنابراین باید سعی کنیم پس از ایجاد این هم‌گرایی، بررسی مسائلی از این دست را در داخل وزاتخانه پی‌گیر شویم.

علیخانی در ادامه، دو پیشنهاد را مطرح کرد. نخست آن‌که ورق‌های فولادی در داخل نیز به قیمت جهانی در دسترس تولیدکننده لوله و پروفیل قرار گیرد که در غیر این صورت تولیدکننده پروفیل مجبور به واردات مواد اولیه خود با قیمتی پایین تر می‌شود. دوم؛ تغییر نظام تعرفه‌ای در این حوزه است چرا که تولید ورق‌های فولاد در داخل تنها 30 درصد از نیاز موجود را تامین می‌کند و استمرار تعرفه 20 درصد برای واردات مواد اولیه فولادی، قدرت رقابت تولیدکنندگان و صادرکنندگان لوله و پروفیل را مختل می‌سازد که خلاف منویات رهبری مبنی بر توسعه صادرات غیرنفتی کشور است.

لازم به ذکر است که طبق گزارش اتحادیه مربوطه، نیاز صنعت لوله و پروفیل داخلی به ورق‌های فولادی بالغ بر یک میلیون و 800 هزار تن است و بر اساس وعده سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بررسی تمامی ابعاد و جزئیات امر، شرکت‌ فولاد مبارکه، متعهد به تأمین یک میلیون تن از نیاز داخل خواهد شد.

گفتنی است؛ فرشاد تقی‌پور، رییس گروه مصنوعات فلزی دفتر صنایع فلزی و لوازم خانگی وزارت صمت نیز در خصوص مابقی نیاز صنعت لوله و پروفیل، پیشنهاد درج دو ردیف تعرفه 7208 و 7209 را به مندرجات ذیل فصل هفتاد و دوم مقررات صادرات و واردات 1394 مبنی بر کاهش تعرفه واردات به 5 درصد در صورت صلاحدید وزارت صمت مطرح نمود.

بهرام سبحانی مدیرعامل فولاد مبارکه، در مورد تولید ورق‌های زیر سه میلی‌متر در داخل و خواسته فعالان حوزه لوله و پروفیل مبنی بر حذف تعرفه وارداتی این محصول، تصریح کرد: محصول مورد نظر در داخل تولید می‌شود اما نیاز داخل را تأمین نمی‌کند. در این حالت طبق قانون نمی‌توان خواستار حذف کامل تعرفه وارداتی شد.

وی در مورد قیمت فروش ورق‌ها در داخل نیز به بازار بورس اشاره نموده و یادآور شد: طبق قانون، کشف قیمت در بازار بورس اتفاق می‌افتد و نمی‌توان خارج از این مکانیزم قیمت را تعیین کنیم.

سبحانی ادامه داد: در بازار بین‌المللی نیز محصولات بر اساس قیمت جهانی به فروش می‌رسد و در همه کشورها به همین شیوه عمل می‌شود. تا سال گذشته میزان صادارت فولاد مبارکه در این حجم نبود، ولی در مدت یک سال اخیر بازارهای خوبی به دست آوردیم. تولیدکنندگان داخلی هم می‌توانند در صورت لزوم نیاز خود را از طریق واردات تأمین کنند.

شاپور محمدی، معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی که در گذشته مدیرعامل بورس انرژی بوده است، در رابطه با تعیین قیمت در بورس تشریح کرد: ممکن است افرادی غیر از تولیدکننده واقعی اقدام به خرید محصولی کنند و در این بین به عنوان واسطه موجب گران‌تر شدن محصول شوند، بنابراین باید در قالب مکانیزمی مشخص اجازه ندهیم واسطه‌ها وارد عمل شده و تولیدکننده واقعی متضرر شود؛ چنین الگوهایی قابل اعمال در بورس انرژی بوده و موضوع از این حیث قابل حل میباشد.

در پایان؛ مقرر شد که در جهت دست یافتن به نتیجه‌ای منطقی و مطلوب، ضمن ارائه آماری از میزان تولید 5 ساله گذشته سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل‌های فولادی به تفکیک اعضاء، میزان ورق‌های مورد نیاز آنان در سال 1395، میزان تولید ورق‌های زیر سه میلی‌متر شرکت فولاد مبارکه اصفهان و همچنین قیمت صادراتی محصولات این شرکت مجدداً مورد بررسی قرار گیرد. ضمن آن که مقرر شد فولاد مبارکه مطالعه‌ای در خصوص میزان سهم بازار شرکت‌های بزرگ فولاد در سایر کشورها انجام داده و گزارشی در این زمینه ارائه نماید. مطالب مذکور در جلسه دیگری مجددا مورد بررسی و تصمیم گیری قرار خواهند گرفت.

تعداد کلیک: ۱,۳۸۴
میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز :
نام فرستنده :
پست الکترونیک : *
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500  

  
کلیه حقوق این وب سایت متعلق به دبیرخانه کمیته موضوع ماده 12 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور می باشد.